היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

אורטודנטיה למתחילים – מענה לכל השאלות החשובות

 

אורטודנטיה למתחיליםיישור שיניים אפשרי בכל גיל כך שאף פעם לא מאוחר להגשים את החלום על חיוך מושלם. על רופא השיניים שמבצע את טיפול היישור להיות אורתודנט מומחה. בשנים האחרונות, רפואת השיניים עם דגש על רפואה אסתטית התפתחה בצורה מדהימה. ניתן היום לבצע טיפולי יישור שיניים בכמה שיטות. אם בעבר הדרך היחידה בה אפשר יהיה ליישר שיניים הייתה התקנת גשר מתכת מכוער ומסורבל – כיום כבר קיימות טכניקות מתקדמות שמאפשרות טיפול אסתטי, נוח ומהיר. אם אתם נמצאים לקראת תחילת הטיפול – תוכלו למצוא כאן מענה לשאלות ומידע שימושי.

אורטודנטיה למתחילים – אלו שיטות קיימות ליישור שיניים?

מרפאות אורטודנטיה מתקדמות מציעות כיום למטופלים שלהן (צעירים ומבוגרים) יותר משיטת טיפול אחד. במהלך פגישת הייעוץ הרופא מציג את היתרונות והחסרונות בכל שיטה, עונה על שאלות ונותן את המלצתו. הפתרונות החדשים ליישור שיניים נותנים מענה למטופלים שחוששים מפני הפגיעה האסתטית ומחפשים את הדרך ליישר את השיניים במהרה.

 

אורטודנטיה למתחילים – יישור שיניים עם סמכים

בעבור רבים משמעות המילה אורטודנטיה היא אותו גשר מתכת עשוי סמכים אותם מצמידים אל השיניים. יישור שיניים עם סמכים נחשב לשיטת טיפול אמינה ויעילה. החיסרון היחיד הוא הפגיעה האסתטית. שיטת הסמכים מלווה אותנו מזה עשרות שנים ומהווה טכניקת טיפול מובילה בתחום. על מנת להפוך את הטיפול לאסתטי יותר ניתן לבצע אותו עם סמכים שקופים או סמכי מתכת שמוחזקים על ידי גומיות צבעוניות.

 

אורטודנטיה למתחילים – יישור שיניים פנימי  (lingual orthodontics)

שיטת טיפול שנועדה לתת מענה אסתטי ליישור שיניים. הסמכים מודבקים אל השיניים בצד הפנימי כך שלא ניתן להבחין בהם כמעט בכלל. הטיפול מתאים ברוב המקרים ובכל הגילאים. החיסרון הוא דרישה לטיפול ממושך יותר. עקב המיקום של הסמכים הטיפול צפוי להיות מורכב יותר.

 

אורטודנטיה למתחילים – יישור שיניים בשיטת הפלטות השקופות

המילה האחרונה בתחום האורטודנטיה שייכת ללא כל ספק לשיטת הטיפול הזו. לאחר שנים רבות בהם יכולנו רק לחלום על יישור שיניים ללא גשר – כיום זה אפשרי. הטיפול מתבצע באמצעות סדרה של פלטות שקופות אותן הרופא מזמין באופן אישי בעבור כל מטופל ממעבדות בארצות הברית. המטופל נדרש להרכיב את הפלטות 24 שעות ביממה עם אפשרות לשלוף אותן החוצה בקלות בכל רגע נתון. יישור שיניים עם פלטות שקופות נותן מענה אסתטי מלא. החסרונות היחידים בשיטת הטיפול הזו הם דרישה לטיפול ממושך ומחיר גבוה (בהשוואה ליישור שיניים בשיטת הסמכים).

 

אורטודנטיה למתחילים – איזה רופא שיניים רשאי לבצע טיפולי יישור שיניים?

אורתודנט הוא רופא שיניים מומחה ליישור שיניים. בבואנו לבחור רופא השיניים לביצוע הטיפול נבחר ברופא עם רישיון תקף לעיסוק ברפואת שיניים שמציג תעודת התמחות עם דגש על אורטודנטיה. כיום, החוק בישראל אינו מונע מרופא שיניים שאינו מומחה להציע טיפולי יישור שיניים, אך הוא אינו מורשה לכנות את עצמו מומחה אורטודנטיה או אורטודנט. בכדי להיות בטוחים שבחרתם נכון ברופא מומחה כדאי להקדיש מספר רגעים לעיון ברשימת הרופאים המומחים שמופיעה באתר של האגודה האורתודנטית בישראל.

 

האם טיפולי אורטודנטיה כרוכים בסיכון כלשהו?

יישור שיניים הוא הליך שמתבצע מסיבות אסתטיות ורפואיות. הטיפול אינו כולל סיכונים או סיבוכים כל עוד מקפידים על היגיינה. במהלך הטיפול, שאריות מזון נוטות להצטבר בין הסמכים כך שהמטופל נדרש להקפיד על צחצוח שיניים יסודי פעמיים ביום. בנוסף, יש להגיע אחת לחצי שנה לטיפול אצל שיננית. במעט מקרים נדירים וקיצוניים ייתכן מצב בו יישור השיניים גורם לספיגת קצה שורש השן. ביקורת קבועה אצל רופא השיניים בהתאם לתכנית הטיפול מונעת את כל הסיבוכים והופכת את הטיפול לבטיחותי ויעיל.

 

 

אורטודנטיה למתחילים – מתי לא כדאי לבצע יישור שיניים?

טיפולי יישור שיניים אינם כוללים הליכים פולשניים כך שלרוב אין מניעה לביצוע הטיפול. יחד עם זאת, במקרים בהם המטופל מגיע עם רקע של בריאות לקויה ומחלות כרוניות, הרופא יבחן היטב את התיק הרפואי במלואו לפני קבלת ההחלטה על תחילת הטיפול. נדגיש שטיפולי אורטודנטיה מכל הסוגים דורשים מהמטופל לחדול מהרגלים מזיקים כמו עישון כבד, מציצת אצבע, חריקת שיניים. על מנת להבטיח טיפול מהיר, יעיל ובריא יש לטפל תחילה בהרגלים המזיקים ורק לאחר מכן להתחיל בטיפול.

התחלת הטיפול אינה מתאפשרת באופן מידי גם במקרים של מחלת חניכיים פעילה. לפני שמתחילים בטיפול יישור שיניים הרופא מבצע את כל טיפולי השיניים הדרושים לתיקון נזקי העששת. המטופל יופנה גם לביצוע ניקוי אבנית יסודי אצל שיננית.

 

אורטודנטיה למתחילים – כמה זמן נמשך הטיפול?

פרק הזמן בו תתבקשו להרכיב את מתקן היישור נע בין מספר חודשים עד שנתיים. משך הטיפול נקבע בהתאם למורכבות של המצב ההתחלתי, שיטת הטיפול ושיתוף פעולה מטעם המטופל. הטיפול צפוי להיות ממושך יותר כאשר דרוש שינוי במנח הבין לסתי (מעל שנה של טיפול). לעומת זאת, במצבים בהם לא נדרש שינוי ביחס הבין לסתי – הטיפול צפוי להימשך רק מספר חודשים. שיתוף פעולה מלא מצד המטופל חיוני גם כן להצלחת הטיפול וקיצור תקופת הרכבת הגשר. במקרים של יישור שיניים עם התקן נשלף, תקופת הטיפול תתארך במידה וההתקן לא יורכב למשך 24 שעות ביממה באופן קבוע.

 

אורטודנטיה למתחילים – האם התוצאות עמידות לכל החיים?

רופא מומחה אורטודנטיה אינו מבטיח למטופל עמידות של התוצאות לכל החיים. הוא מסביר למטופל כיצד עליו לשמור על התוצאות ומה עליו לעשות בכדי להמשיך ליהנות מחיוך בריא ומושלם. הרגלים מזיקים כמו שחיקת שיניים, נשיכה של חפצים זרים ומציצת אצבע עלולים לפגוע בתוצאות של הטיפול. על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר וגם לשמור עליהן, המטופל נדרש להמשיך להשתמש בפלטה בהתאם להנחיית הרופא ולהגיע אל פגישות המעקב.

קיימים מקרים בהם עקירה של שיניים, מחלות חניכיים ובקיעת שיני בינה, גורמות לתזוזה של השיניים. הדבר עלול לבוא לידי ביטוי בתזוזה של השיניים הקדמיות. לרוב, התזוזה היא מינורית ואינה משפיעה בצורה משמעותית על תוצאות הטיפול.

 

Exit mobile version