Site icon היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

האם ניתן להשתמש במסכת CPAP בתקופת טיפול שיניים?

קרדיט תמונה: freepik

האם מכשיר סיפאפ גורם לבעיות שיניים? מדוע ממליצים לאנשים להימנע מחבישת המסכה לאחר טיפולי שיניים מסוימים? מה כדאי לדעת על המכשיר ועל טיפולי שיניים?

אנשים שסובלים מדום נשימה בשינה סובלים מבעיות בריאות רבות שמשפיעות על חייהם בדרכים רבות, החל מבעיות ריכוז, עייפות ותחלואה נלווית לאורך שנים של חוסר שינה. אחד הפתרונות היעילים ביותר לטיפול בדום נשימה בשינה הוא שימוש במכשיר סיפאפ (CPAP), מכשיר לא פולשני שמקל על דום הנשימה ועל הנחירות, לשינה בריאה כאשר נתיבי האוויר פתוחים. כיצד המכשיר משפיע על בריאות הפה והשיניים והאם הוא בעצמו יכול לגרום לבעיות שיניים? את הכתבה הזו הכנו עבורך.

עבודת המכשיר על דרכי הנשימה

מכשיר ה-CPAP מורכב מגוף בו יש מנוע חשמלי אליו מחוברים צינורית ומסכה אותה חובשים על האף והפה. ישנם דגמים רבים אך כולם מבצעים את אותה הפעולה – הם מכניסים לחץ אוויר אשר מסייע להפסיק את הנחירות ואת דום הנשימה בשינה. מכשירים מתקדמים במיוחד יודעים לזהות מראש את דום הנשימה המתקרב תוך הגברת לחץ האוויר אשר מונע מהרקמות במערכת הנשימה להתקרב זו לזו ובכך לחסום את מעבר האוויר. למכשירי סיפאפ יצא גם רע בכל הנוגע לרעש שהם משמיעים אך כדאי לדעת שהמכשירים של הדור החדש כבר אינם מרעישים כמו הקודמים.

האם המכשיר יכול להשפיע על טיפולי שיניים?

כדאי להכיר את נושא השיניים לעומק לפני שמתחילים להשתמש במכשיר הסיפאפ כיוון שיש לו השפעה ישירה גם על השיניים ועל בריאות הפה, אך גם על תקופת טיפולי השיניים במידה ויהיו כאלה. קודם כל כדאי להכיר את הנתונים – דום נשימה בשינה מוביל לבעיות חניכיים שונות כתוצאה מיובש בפה, הוא עלול לגרום לעששת, לריח רע מהפה ולדלקות חניכיים שונות. עם זאת, במידה ויש צורך בטיפולי שיניים במהלך השימוש במכשיר הסיפאפ, כדאי לדעת שבמקרים מסוימים לא ניתן יהיה להשתמש במכשיר לתקופה מסוימת.

במקרים של עקירת שן או שיניים לא ניתן יהיה להשתמש במכשיר הסיפאפ לפחות שבועיים לאחר העקירה, במקרים מסוימים יהיה צורך לחכות שבועות ואף לחודשים לפני החזרה לשימוש במכשיר ובכל מקרה אין לחזור ולהשתמש במכשיר עד החלמת השן המלאה. במקרים כאלו רצוי להתייעץ עם רופא השיניים מתי הוא הזמן המתאים לחזור ולהשתמש במכשיר.

האם מכשיר הסיפאפ יכול לגרום בעצמו לבעיות בשיניים?

ישנם דיווחים של אנשים שסובלים מכאבי שיניים במהלך הטיפול במכשיר הסיפאפ, אך כדאי לדעת שהבעיה אינה בטיפול עצמו אלא בהתאמתו. הכאבים יכולים להופיע כאשר המסכה אינה מותאמת לפנים, וברגע שהיא כן מותאמת במדויק כאבי השיניים יחלפו. 

לסיכום – כדאי להיות זהירים במיוחד בכל הנוגע לבריאות הפה, אך לא לשכוח שמכשיר הסיפאפ הוא זה שימנע מראש תחלואה של הפה כיוון שלדום נשימה יש השפעה ישירה על בריאות הפה והשיניים. בכל מקרה בו מחליטים לקחת תרופות או כאשר רוצים לחזור ולהשתמש במכשיר לאחר טיפול שיניים מומלץ להיוועץ עם רופא השיניים ולוודא החלמה מלאה של השן, וכל זאת רק כאשר מדובר על עקירות שיניים או על טיפולים מורכבים המצריכים החלמה ארוכה יחסית.

 

Exit mobile version