Site icon היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

החלמה מעקירה כירורגית – דברים שחשוב לדעת

עקירה כירורגית

Klaus Nielsen באתר PEXELS

בדרך כלל רופא השיניים ימליץ על עקירת שן רק כשברור שאי אפשר להציל את השן הטבעית. יש סיבות רבות לעקירת שיניים, כולל ריקבון נרחב, טיפול שורש שלא הצליח, שבר בשן, מחלת חניכיים חמורה, מרווח בין השיניים או שיני בינה פגועות הגורמות לכאבים או לנזק לשיניים אחרות.

 

עקירת שן פשוטה לעומת עקירה כירורגית

רוב עקירות השיניים מבוצעות בהרדמה מקומית והליך ההחלמה יכול להסתיים תוך מספר ימים. החלמה מעקירה כירורגית, לעומת זאת, לוקחת זמן רב יותר.

התשובה לשאלה: האם ניתן פשוט לחלץ את השן החוצה או שנדרשת עקירה כירורגית בהליך מורכב יותר, תלויה באנטומיה של השן, באבחון, בזווית השורש ובאפשרויות הגישה לשן. עקירת שן פשוטה כרוכה בריפוי מהיר ובזמן השבתה מינימלי, אם בכלל. עקירה כירורגית, עלולה להוביל לזמני החלמה מעט ארוכים יותר.

 

הנחיות לאחר עקירת שן כירורגית

לאחר הניתוח יש להימנע לאורך כל היום מהפעולות הבאות:

יריקות, שימוש בקשית ונגיעות באזור הניתוח עלולים לעקור את קריש הדם שנוצר במקום לאחר הניתוח ולגרום לדימום. העישון, מצדו, עלול להגביר את הסיכויים לזיהום או לשקע שן יבש.

 

תופעות נפוצות לאחר העקירה הכירורגית

 

דימום

יש צפי לדימום קל לאחר עקירה כירורגית. הדימום ייפסק בדרך כלל תוך שעה או שעתיים לאחר הניתוח. נזילות דם מועטות הן נורמליות ועשויות להימשך מספר שעות.

הניחו גזה על אזור הניתוח והפעילו עליה לחץ באמצעות נשיכה למשך 45-30 דקות. לאחר כ-45-30 דקות, אם אתם עדיין מדממים החליפו את הגזה בחדשה. וודאו שהגזה מונחת בדיוק על אזור הניתוח. לחיצה חזקה למשך שעה נוספת אמורה לעצור את הדימום.

אם ניסיתם לעצור את הדימום פעמיים או שלוש, ללא הועיל, נסו להשתמש בשקית תה רטובה, במקום בגזה. החומצה הטאנית בתה יכולה ליצור קריש דם שיעצור את הדימום.

אם כל השיטות הללו נכשלו, התקשרו למרפאה.

 

נפיחות

רוב המטופלים חווים נפיחות מסוימת לאחר ניתוח בפה. לפעמים הנפיחות היא קלה ולפעמים חמורה. הנפיחות עלולה להתגבר במשך 48-24 השעות שלאחר הניתוח, ואז תתחיל לרדת. הנפיחות יכולה להימשך מספר ימים, וחבורות עשויות להתפתח על הפנים.

כדי להפחית את הנפיחות הניחו שקית קרח על הפנים באזור הניתוח, למשך 20-15 דקות. הסירו את הקרח למשך כ-10 דקות, וחזרו שוב על ההליך עד שתלכו לישון. למחרת, התחילו שוב בטיפול בקרח.

במיטה, הקפידו לשכב עם ראש מורם מעט מעל אזור הלב כדי שהנפיחות תרד. ביום השלישי, במקום שקיות קרח הניחו מטלית חמה ולחה, שתוריד את הנפיחות מהר יותר.

 

תזונה

ברגע שההרדמה המקומית מתפוגגת, תוכלו לאכול מזון רך (כמו פירה, גבינת קוטג׳, מרק או ביצה מקושקשת). אם כי נראה שמיד לאחר הניתוח יתחשק לכם לאכול גלידה או לשתות משקה קר. אל תשתו דרך קשית בשבוע הראשון שלאחר הניתוח.

חדשו את התזונה הרגילה שלכם ברגע שאתם מרגישים מוכנים לכך, אם כי מומלץ להימנע ממשקאות מוגזים במשך 3-2 ימים, וממזונות פריכים (צ׳יפס, פופקורן, בוטנים) במשך שבועיים לאחר הניתוח.

ביום שלאחר הניתוח תוכלו להתחיל לשטוף את הפה בעדינות עם קצת מי מלח חמימים. הימנעו משטיפות פה המכילות אלכוהול. למחרת בבוקר שלאחר הניתוח תוכלו לצחצח שיניים, אבל אל תגעו באזור המטופל, אל תירקו ואל תשטפו את הפה בנמרצות.

לגבי התפרים, אלה יימסו מעצמם במהלך השבוע הראשון עד 10 ימים לאחר הניתוח.

Exit mobile version