היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

התקנת כתר בשן קדמית – הכי טבעי והכי חזק

 

התקנת כתר בשן קדמית

כל נזק שנגרם לשן קדמית מהווה כמעט מיד פגיעה אסתטית. כאשר מתפתחת עששת בשן קדמית הדבר ניכר במראה החיצוני ומהר מאוד אנחנו נתחיל לחייך הרבה פחות. השיניים הקדמיות הן הבולטות ביותר מבין כל השיניים כך שהמראה שלהן משפיע על החיוך ועל הצורה בה הסביבה מתבוננת בנו. כאשר אחת השיניים הקדמיות פגועה או חסרה, הדבר בא לידי ביטוי בתחושת הביטחון העצמי ובהערכה העצמית.

 

איך מתקנים שן קדמית?

המיקום של השן בחזית הפה מחייב ביצוע תיקון אסתטי ומקצועי. תשמחו לשמוע שכאשר הרופא מומחה ומנוסה, איש אינו מבחין בהבדל בין הכתר לבין השיניים הטבעיות שלכם. כתר בשן קדמית נועד לתת מענה למצבים של שיניים קדמיות חסרות או שבורות. הכתר מותקן על שתל או לאחר ביצוע טיפול שורש שדרש הסרה של חלק מהשן. התקנת כתר בשן קדמית מומלצת גם כאשר השן עדיין נמצאת במקומה אך ישנה בעיית ריקבון חמורה.

רופא שיניים מקצועי אינו ממהר לעקור שיניים קדמיות או כל שן אחרת בפה. עקירות מתבצעות רק כמוצא אחרון. לפני כל עקירה כדאי לבחון היטב את כל אפשרויות הטיפול ולוודא שאכן אין מנוס מעקירה של השן, התקנת שתל והרכבת כתר.

 

איזה כתר מתאים לשן קדמית?

את שיטת הטיפול בכל שן נבחר בהתאם לתפקיד של השן ולמיקום שלה. כאשר מדובר בשן קדמית בולטת, נקפיד לבחור בכתר בעל מראה טבעי שיוכל להשתלב בטבעיות בין השיניים הקיימות. בעבר נהוג היה להשתמש בסתימות עשויות מתכת ולהשלים את המראה עם כתר. כיום, רפואת השיניים המודרנית יודעת להציע ציפוי שעוטף את הכתרים ומעניק להם מראה טבעי. השימוש במתכות ברפואת שיניים נמצא במגמת ירידה. כתרים ללא מתכת מיוצרים היום מזכוכית, חרסינה וזירקונים. המילה האחרונה בתחום שייכת לכתרי זרקוניה שמצליחים לדמות בצבע ובתחושה שן אנושית.

השימוש בחומרים החדישים יהיה לרוב יקר יותר בהשוואה לכתר עשוי מתכת עם ציפוי חרסינה. הסיבה העיקרית לשימוש בהם היא המראה הסופי. כתר עשוי מתכת עם ציפוי חרסינה אידאלי בעבור שיניים אחוריות. כתר בשן קדמית שממלאת תפקיד אסתטי חשוב וחיוני נמליץ לייצר מזרקוניה או חרסינה.

 

סוגי כתרים שמתאימים לשיניים קדמיות

את הכתר המתאים בוחר הרופא בהתאם לצורך רפואי, משך הטיפול, שיקולים אסתטיים ועלויות. כדאי לבחור את הכתר על פי המלצת הרופא. אל תתביישו לשאול את הרופא מדוע הוא ממליץ על כתר מסוים ומהם היתרונות על פני סוגים אחרים. הכתרים בהם אפשר להשתמש לשיניים קדמיות הם : כתר חרסינה, כתר מתכת בציפוי חרסינה, כתר זירקוניה, כתר אימקס.

 

 

כתר חרסינה

זהו כתר עשוי חרסינה ללא שימוש במתכת כלל. מבחינה אסתטית הכתר הזה הוא המתאים ביותר לשימוש בשיניים קדמיות. הצבע של החרסינה אינו משתנה במהלך השנים והיא אינה יוצרת תגובת גירוי בחניכיים. החיסרון היחיד של כתרי החרסינה הוא הצורך בהשחזה מסיבית של השן הקיימת למטרת הרכבה. מחירים של כתר חרסינה יהיו גבוהים מאלו של כתרים עשויים מתכת בציפוי חרסינה.

 

כתר מתכת בציפוי חרסינה

בסיסי לכתר הזה הוא עירוב של מתכות עם ציפוי חרסינה חיצוני. התוצאה הסופית תהיה שן לבנה שדומה מאוד לצבע של השן המקורית והשיניים הסמוכות. הצבע המתכתי ניכר לעתים באזור בו הכתר מתחבר אל החניכיים ולכן, רופאי השיניים אינם ממליצים על הכתר הזה לשיניים קדמיות כאופציה ראשונה.

 

כתר קדמי עשוי זירקוניה

שימוש בכתרי זרקוניה נחשב לאופציה הטובה והיוקרתית ביותר. הזרקוניה הוא חומר מלאכותי שאינו כולל מתכות, אינו יוצר גירוי בחניכיים ומתאים בצורה הטובה ביותר (מבחינה ביולוגית) לשיניים האנושיות. התוצאה הסופית תהיה אסתטית תוך התאמה מדויקת בין הכתר לבין השיניים הסמוכות. עם כתר זרקוניה נוצר המראה הטבעי ביותר. הכתר מיוצר בהזמנה אישית בחריטה תלת ממדית (ייצור מהיר).

 

כתר קדמי עשוי אימקס

את הכתר הזה מייצרים מחרסינה מעובדת ודחוסה. התוצאה היא חומר חזק ועמיד שמעניק מראה אסתטי. כתרי אימקס מתאימים לשימוש בשיניים קדמיות (יתרונות דומים לאלו של החרסינה). התערובת אינה כוללת מתכות. החיסרון הוא בעלויות גבוהות בהשוואה לכתרים אחרים.

 

כיצד מתבצע התהליך?

טיפול בשן קדמית חשוב לבצע במרפאת שיניים חדישה שמשתמשת בכתרים איכותיים וציוד מתקדם. חשוב לזכור שיש לכתר בשן קדמית השפעה אסתטית משמעותית ולבחור בהתאם ברופא עם יכולות גבוהות. ההכנה לטיפול כוללת אבחון של חלל הפה, צילומים והדמיה תלת ממדית. בשלב ההכנה הרופא בוחן את כל השיניים והחניכיים להרכבת תכנית טיפול מקיפה.

בשלב השני יסביר הרופא על אפשרויות הטיפול, סוגי הכתרים והתוצאות הצפויות. לאחר מתן הסברים ייקבעו סוג הכתר ומועד הטיפול. ייתכן ויהיה צורך במספר טיפולים במרפאה להשלמת ההליך. בחלק מהמקרים מתקין הרופא כתר זמני בעוד הכתר הסופי נמצא בתהליכי ייצור. זהו השלב בו המטופל מוזמן לשאול שאלות ולקבל מידע מלא אודות עלויות, חומרי גלם וטיפולים עתידיים.

 

איך נשמור על הכתרים?

אם חשבתם עד היום שלא צריך להקפיד על ניקוי של כתרים – דעו שישנה חשיבות רבה לצחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי. חשוב להקפיד לנקות היטב את האזור שבין הכתרים ואת האזור שבין החניכיים לשיניים. אלו הם אזורים בהם מצטברים חיידקים שגורמים לעששת ודלקות חניכיים. צחצוח שיניים מומלץ לפחות פעמיים ביום יחד עם ניקוי בחוט דנטלי. אחת לחצי שני כדאי לבצע ניקוי אבנית יסודי אצל שיננית ולהגיע לביקורת תקופתית אצל הרופא המטפל.

בכדי לשמור על הכתרים ועל בריאות הפה נמליץ על הפסקת עישון והימנעות מהרגלים מזיקים כמו שחיקת שיניים או כסיסת ציפורניים. השיניים הן נכס יקר ערך עליו אנחנו נדרשים לשמור היטב. טיפול נכון בשיניים הוא המפתח לאיכות חיים וחיוך בריא בכל גיל.

 

כתרים הם חלק בלתי נפרד מטיפולי השיניים. הכתרים מאפשרים לנו לשחזר מראה של שן בריאה ותקינה לאחר ביצוע טיפול שורש או כל פגיעה אחרת במעטפת החיצונית של השן. רפואת השיניים המודרנית יודעת להציע היום כתרים עשויים חומרי גלם איכותיים שמדמים שן טבעית לכל דבר. גם כאשר מדובר בכתר בשן קדמית, הרופא יידע להזמין בעבורכם כתר בצבע זהה לזה של שאר השיניים.

התקנת כתר בשן קדמית עתידה להשפיע על המראה של השיניים והחיוך. על כן, נרצה לבחור נכון ברופא מומחה שיידע להמליץ לנו על הטיפול הנכון ביותר. שיניים קדמיות לבנות ובריאות הן כרטיס הביקור הראשוני שלנו בכל מפגש חברתי או עסקי. יש למראה של השיניים משמעות אסתטית רבה כך שלא נרצה להזניח את הטיפול בשיניים ובחניכיים.

 

מתי צריך להתקין כתר בשן קדמית?

רופא שיניים ימליץ על השלמת הטיפול בשן קדמית עם כתר כאשר נדרש שחזור בכדי להחזיר את השן שטופלה לגודלה המקורי ולצבעה הטבעי. מקרים של עששת חמורה, חבלות חיצוניות וטיפולי שורש, גורמים נזק בלתי הפיך למעטפת החיצונית של השן. לרוב, כתר בשן קדמית מותקן לאחר טיפול שורש שדורש קידוח אל תוך השן. השיקום של השן לאחר טיפול שורש כולל התקנת מבנה יציב עליו מותקנים הכתר וכיסוי דמוי שן שמחליף את השן המקורית.

 

מה חשוב לדעת לפני שבוחרים בכתר זול או יקר?

כל כתר לשן קדמית או שן אחורית בנוי משתי שכבות : שכבה פנימית (ליבת הכתר) ושכבה חיצונית גלויה עשויה חרסינה לבנה. לרוב, השכבה הפנימית (הבסיס של הכתר) עשויה מתכת כך שלאחר מספר שנים צפוי להופיע פס בצבע אפור כהה בקו החניכיים. כיום, מרפאות השיניים המודרניות כבר מציעות למטופלים שלכם גם אופציה של התקנת כתרים ללא שימוש במתכות. את המתכת מחליפים חומרים קרמיים, חזקים ובהירים שאינם יוצרים את אותו פס אפור מכוער.

 

 

 

אלו כתרים קיימים היום?

כתר יצוק עשוי מתכת (אפשר זהב) שאינו כולל ציפוי נותן מענה תפקודי בלבד. כתר כזה אינו מתאים לשיניים קדמיות בשל הפגיעה האסתטית. בעבר נהוג היה להשתמש בכתרים עשויים מתכת ללא ציפוי בעבור שיניים אחוריות. כיום, מעטים המקרים בהם נשתמש בכתר מתכת ללא ציפוי גם כאשר מדובר בשן אחורית.

כתר חרסינה  מלא ללא שימוש במתכות – זהו כתר שמספק תוצאה אסתטית טובה ומתאים לשיניים קדמיות. החיסרון היחיד של כתר החרסינה הוא הדרישה להכנה אגרסיבית של השן ומיומנות גבוהה של טכנאי השיניים והרופא המטפל.

כתר חרסינה בשילוב מתכת – כתר שמשלב בין סגסוגת מתכתית שמהווה את הבסיס לבין ציפוי חרסינה. לרוב, כתר כזה נותן מענה אסתטי חלקי בלבד היות והשימוש במתכת הכהה גורם ליצירת הילה אפורה-כחולה בחיבור בין הכתר לחניכיים.

כתר זרקוניה – המילה האחרונה בתחום שייכת ללא כל ספר לכתר הזרקוניה. זוהי האופציה שנחשבת ליוקרתית ואסתטית. הבסיס לכתר הוא חומר דמוי יהלום מלאכותי (ללא כל שימוש במתכת) שאינו מגרה את החניכיים ותואם את המאפיינים הביולוגיים של האדם. הזירקוניום נחשב לחומר חזק ועמיד לשנים רבות של שימוש נוח. כתר זרקוניה מספק תוצאה אסתטית מצוינת תוך אופציה של התאמה מלאה לצבע המקורי של השיניים הסמוכות. הכתרים מיוצרים בטכנולוגיה דיגיטלית שמאפשרת יצור מהיר ומדויק.

כתר EMAX – כתר איכותי, עמיד ואסתטי עשוי חרסינה שעברה תהליכים של עיבוד ודחיסה. התוצאה הסופית היא כתר אסתטי מבוסס חומר חזק ועמיד. הכתר הזה מתאים לשיניים קדמיות, אך בשל עלותו הגבוהה בהשוואה לכתרים אחרים, השימוש בו מועט.

 

איזה כתר הכי מתאים לי?

את החלטה לגבי הסוג של הכתר מקבל רופא השיניים. עוד בשלב הרכבת תכנית הטיפול הרופא קובע את סוג הכתר בהתאם למצב של הפה, המיקום של השן ושיקולי תקציב. מטעמי אסתטיקה נמליץ על כתר זירקוניה או כתר חרסינה מלא (ללא מתכות). במידה ומדובר בכתר בעבור שן אחורית ניתן לבחור גם בכתר מתכת עם ציפוי של חרסינה.

המומחיות של הרופא והמקצועיות של טכנאי השיניים משמעותיות לבריאות השיניים וקבלת מראה אסתטי. כתר שלא מותקן נכון עלול להביא למצב של עששת חמורה, דלקת חניכיים ופגיעה אסתטית. מצב בו הכתר אינו תואם את המבנה בצורה מדויקת יוצר חריצים קטנים בהם מצטברים חיידקי עששת וגורמים לנזק בלתי הפיך. הקפידו לבחור ברופא שיניים מומחה לשיקום הפה עם מיומנות והבנה אסתטית. הרופא מתבקש להנחות את טכנאי השיניים כיצד להכין כתר שיהיה זהה לשן המקורית מבחינת צבע ומבנה.

 

איך שומרים על הכתר?

לאחר שהשקעתם לא מעט בכתר אסתטי ועמיד, תרצו לעשות את כל מה שצריך בשביל לשמור עליו. לשמחתכם, הכתרים מתוכננים להיות עמידים למשך שנים רבות ואינם זקוקים לתחזוקה מיוחדת. כל שעליכם לעשות בכדי לשמור על כתר בשן קדמית זה להקפיד על היגיינה. עליכם לזכור להקפיד לצחצח היטב את השיניים לפחות פעמיים בכל יום. כדאי להוסיף גם ניקוי עם חוט דנטלי אחת ליום להסרת שארי מזון. אחת לחצי שנה יש לבצע ניקוי יסודי אצל שיננית.

לאחר ביצוע הטיפול, האזור בו הותקן הכתר עשוי להיות רגיש ופגיע כך שכדאי להימנע מאכילת מזונות קשים. תיתכן גם רגישות לטמפרטורות גבוהות או נמוכות בחלל הפה. אם יש לכם כאבים באזור או רגישות, כדאי לעדכן את הרופא ולקבל בהתאם המלצה על משחת שיניים טיפולית ומברשת שיניים מתאימה. במידה ואתם מזהים מצב בו אתם נושכים את הלשון יותר מהרגיל חשוב לפנות לרופא, ייתכן והכתר אינו ממוקם נכון. במקרים בהם בכל זאת מופיעים סדקים בכתר כדאי לחזור אל הרופא לתיקון. כאשר מדובר בסדקים קטנים ניתן יהיה לבצע תיקון מקומי. סדקים עמוקים ידרשו התקנה של כתר חדש.

 

Exit mobile version