Site icon היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

טיפולי שיניים לחולים בסיכון גבוה

חולים בסיכון גבוה עלולים לסבול מתופעות לוואי שונות המשפיעות על מצב הפה ועל בריאות השיניים והחניכיים. תרופות רבות שניתנות לחולים בסיכון גבוה, עלולות גם הן להשפיע לרעה על מצב הפה בכלל ועל בריאות השיניים בפרט, ולכן חשוב להקפיד על בדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים המתמחה במתן טיפול לחולים כרוניים. טיפולי שיניים לחולים בסיכון מחייבים שיתוף פעולה מלא בין רופא השיניים ובין הרופאים המטפלים. לפני תחילת כל טיפול יקבל רופא השיניים מהרופא המטפל דוח על מצבו הרפואי העדכני של המטופל, מידע מלא על התרופות שהמטופל נוטל, והמלצות נוספות. כדי לשמור על בריאות הפה גם במצבים של תחלואה כרונית וסיכון גבוה צריך לפנות לרופא שיניים המנוסה בטיפול במטופלים עם צרכים רפואיים מיוחדים. הינה כמה דברים שצריך לדעת לפני שמתחילים טיפול שיניים המצריך התייחסות רפואית מיוחדת.

תופעות הלוואי של התרופות

לתרופות יכולות להיות תופעות לוואי חמורות העלולות להשפיע על טיפולי השיניים. אחת מתופעות הלוואי המסוכנות היא דימום ממושך. תרופות נוגדות קרישה כמו מדללי דם ניתנות בדרך כלל לאנשים הסובלים ממחלות לב כדי למנוע מצבים מסכני חיים של קרישת דם. עם זאת, מדללי הדם עלולים לגרום לדימום מתמשך בחניכיים בזמן הצחצוח או בזמן טיפול שניים פולשני כמו ניקוי אבנית או עקירה. כיוון שחולים הנוטלים מדללי דם, עלולים לדמם יותר מהרגיל, רופא השיניים חייב להתאים את הטיפול למצבם הרפואי, ולכן הכרחי שהוא יהיה מעודכן במצב הרפואי. ייתכן שהוא ימליץ על הפסקה זמנית של הטיפול התרופתי כדי שיוכל לשלוט בדימומים בזמן הטיפול. 

תרופות המוצעות למטופלים עם יתר לחץ דם, עלולות לגרום לצמיחת יתר של החניכיים. דבר זה עלול לגרום בחלוף הזמן למחלות חניכיים ולעששת. חניכיים שאינן מטופלות סובלות מדלקות ומדימומים, והדבר גורם לכאבים עזים. במקרים כאלה רופאי השיניים ימליצו לרופאים המטפלים לשנות את התרופה או את המינונים שלה ובה בעת יעקבו אחר מצב החניכיים וימליצו על טיפול מונע.  

יש גם תרופות הפוגעות ביכולתן של בלוטות הרוק לייצר רוק. הרוק מנטרל את החומציות בפה לאחר האכילה, והפחתה בכמויות הרוק עלולה לגרום ליובש, לחומציות גבוהה וכפועל יוצא לעששת ולמצבי ריקבון מתקדמים. במקרים כאלה חיוני לעדכן את רופא השיניים על המצב הרפואי ועל התרופות הפעילות בגוף. רופא שיניים שמנוסה בטיפול בחולים בסיכון גבוה, ידע איך לתת טיפול מיטבי למרות ההשפעה המזיקה של התרופה וימליץ למטופל על טיפולים ביתיים מונעים. 

איך לשמור על שיניים בריאות גם במצבים בריאותיים קשים?

רפואת הפה מציעה פתרונות רבים למטופלים בסיכון גבוה. אם אתה חולה בסיכון גבוה, הפתרון הטוב ביותר הוא לעדכן את רופא השיניים שלך בכל שינוי שחל במצבך הבריאותי, ולאפשר לו לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם הרופא המטפל כדי למנוע הידרדרות חמורה במצב הפה ולעזור לך ליהנות משיניים בריאות.  

Exit mobile version