טיפול שורש כאבים – מדוע זה כואב ומה אפשר לעשות?

טיפול שורש מה זה?טיפולי שורש הם הליך שנחשב פולשני. ההליך נדרש כאשר ישנה חדירה של עששת אל מוך השן (אזור השורש) כך שהרופא נאלץ לבצע ניקוי פנימי ועמוק שכולל ברוב המקרים קידוח משמעותי. הטיפול מתבצע תחת הרדמה מקומית כך שסביר להניח שלא תרגישו דבר. אך מספר שעות לאחר טיפול שורש כאבים צפויים להופיע. כאשר ההשפעה של חומרי ההרדמה מתפוגגת – הכאב ניכר. ישנם מטופלים שמדווחים על כאב קל ונסבל בעוד אחרים סובלים מכאבים חזקים שמצריכים שימוש במשככי כאבים.

איך מתכוננים נכון לכאב שמופיע אחרי טיפול שורש?

רופא השיניים הוא הגורם המקצועי שמחויב לתת לכם מענה מלא והנחיות מה לעשות כאשר מופיעים לאחר טיפול שורש כאבים חזקים. כדאי לבקש מהרופא הוראות טיפול למקרה של כאבים חזקים. בקשו מהרופא המלצה על משככי כאבים שיודעים כאפקטיביים לשיכוך כאב שיניים. אם משתמשים מעת לעת במשככי כאבים, אתם בוודאי יודעים כבר לזהות את משכך הכאבים היעיל ביותר בעבורכם.

לקראת מועד הטיפול כדאי לרכוש משככי כאבים, להכין מזון קל שאינו דורש לעיסה ולפנות לעצמכם זמן למנוחה והחלמה. במידה ומופיע כאב חריג או כאב ממושך שאינו מגיב למשככי כאבים רגילים – כדאי לייצור קשר מיד עם הרופא. בקשו מהרופא מספר טלפון ליצירת קשר 24 שעות במקרה חירום. יש לפנות אל הקליניקה גם במקרים של נפיחות ממושכת, אדמומיות, תחושת חום באזור שטופל, הפרשה דלקתית או כל סימן אחר שמעיד על החלמה לא תקינה של האזור.

מהו טיפול שורש?

על מנת להגיע מוכנים אל הטיפול ולהבין מדוע מופיעים כאבים אחרי טיפול שורש, כדאי להבין תחילה מהו טיפול שורש ומדוע מבצעים אותו. טיפולי שורש מתבצעים על ידי רופאי שיניים במטרה לרפא שן שנפגעה קשות מחיידקי העששת. החיידקים חודרים בהדרגת אל השכבות הפנימיות של השן וגורמים כך לנזק בלתי הפיך. כאשר החיידקים חודרים אל מוך השן (אזור עם כלי דם ועצבים) הכאב ניכר והמטופל לא יכול עוד להתעלם מהבעיה.

הדרך היחידה בה ניתן לטפל בשן בה ישנה חדירת עששת אל מוך השן היא טיפול שורש. יש לבצע ניקוי יסודי ועמוק על מנת למנוע התפתחות של דלקת ונזק בלתי הפיך לרקמת העצם. הטיפול דורש פתיחה של השן לניקוי העששת מתעלות השן. כאשר הרופא מסיים לנקות היטב את התעלות הוא ממלא אותן בחומר מילוי מיוחד.

סימנים שמעידים על צורך בטיפול שורש

1. כאבים חזקים
  2. נפיחות באזור הפנים או הצוואר
  3. חור ניכר בשן
  4. נפיחות בחניכיים
  5. רגישות של השן לחום או קור

האם טיפול שורש כואב?

כיום כאשר רופאי השיניים משתמשים בחומרי הרדמה איכותיים, כל טיפולי השיניים מתבצעים ללא כל כאב. נהוג לבצע טיפולי שורש תחת הרדמה מקומית אך ישנם מקרים בהם ההליך מתבצע גם תחת הרדמה כללית או ללא כל הרדמה. אפשר יהיה לבצע טיפול שורש ללא הרדמה כאשר העצבים באזור של השן כבר הרוסים כך שאין תחושה באזור.

כיצד מתכוננים לטיפול שורש?

טיול שורש על ידי רופא שיניים מומחהכמטופלים אתם נדרשים בעיקר להגיע אל מרפאת השיניים. הרופא ינחה אתכם לבצע צילומי רנטגן לשיניים בהתאם לצורך. ישנם מקרים בהם הטיפול דורש צילום פנורמי או צילום CT. הצילומים נדרשים על מנת לקבל תמונה מדויקת ככל האפשר של היקף חדירת העששת והנזק שנגרם. אם אתם בריאים באופן כללי (אין לכם מחלות רקע), לא צפויות הכנות נוספות. במידה ואתם ידועים כבעלי סיכון להתפתחות של דלקת במסתמי הלב (אנדוקרדיטיס), יש לידע בכך את הרופא בכדי לקבל מנה של אנטיביוטיקה. מטופלים עם רקע של בעיות קרישת דם מתבקשים גם כן לעדכן את הרופא ולבצע בהתאם בדיקת תפקודי קרישה.

כמה זמן אתבקש לשהות בקליניקה לאחר טיפול שורש?

טיפול שורש פשוט מתבצע לרוב בפגישה אחת שדורשת שהייה בת שעה אחת בקליניקה (כולל המתנה קצרה). במקרים בהם מדובר בטיפול שורש מורכב ייתכן ויהיה צורך בכמה פגישות טיפול. במידה ויש באזור דלקת פעילה ייתכן ויהיה צורך לרפא את הדלקת לפני תחילת הטיפול. נדגיש שהטיפול מתבצע בתנאים סטריליים בעוד המטופל מקבל מענה מלא לכל השאלות ויחס אוהד מצוות הקליניקה.

סיכונים בטיפול שורש

כמו בכל הליך כירורגי אחר, גם טיפולי שורש חושפים אותנו להתפתחות של זיהומים. לרוב, מדובר יהיה בזיהום שטחי ומקומי אך ישנם מקרים נדירים בהם עלול להתפתח זיהום משמעותי שחודר אל זרם הדם ומגיע גם אל מסתמי הלב. נדירים המקרים בהם הרופא נדרש לפתוח מחדש את האזור ולהסיר פסולת חיידקית.

סיכון נוסף שמלווה אל טיפולי שורש הוא דימום. במשך 24 שעות לאחר הטיפול הדימום הוא תגובה טבעית של הגוף. אך כאשר מופיע דימום לאחר מספר שבועות/ חודשים או דימום ממושך – מתעורר חשש לסיבוך. הדימום נוצר בעקבות כלי דם קטן שנפתח ומדמם.

חשוב להכיר גם את הסיכונים שמתלווים לשימוש בחומרי הרדמה. קיימים מקרים נדירים בהם המטופל מגיב ברגישות יתר לחומרי ההרדמה. התגובה האלרגיה עשויה להתבטא במקרים חריגים בשוק אנפילקטי.

מה צריך לעשות אחרי טיפול שורש?

טיפולי שורש בפריסה ארצית

עם סיום הטיפול המטופל מורשה לעזוב את הקליניקה. אין צורך להישאר בהשגחה רפואית. במשך כשעתיים לאחר הטיפול חומרי ההרדמה עדיין פועלים כך שלא יורגש כל כאב ויש להימנע מאכילה ושתייה. לאחר שמתפוגגת ההשפעה של חומרי ההרדמה צפויים כאבים. הכאב ניכר בעיקר במהלך 24 השעות שלאחר הטיפול, אפשר וכדאי להשתמש במשככי כאבים בהתאם לצורך. נפיחות לאחר טיפול שורש באזור שטופל צפויה גם כן במשך מספר ימים. חשוב לזכור שהכאב עתיד להיעלם כלא היה בעוד מספר ימים.

מתי לפנות אל הרופא?

בכל טיפול שורש כאבים צפויים להופיע כחלק מתהליך ההחלמה הטבעי של האזור. פנייה אל הרופא נדרשת בכל מקרה בו מופיעים סימנים של דלקת או זיהום באזור. במידה ואתם מרגישים שהאזור רגיש מאוד או כאב בצורה בלתי רגילה – כדאי לייצור קשר עם הרופא להתייעצות.

השאירו פרטים לייעוץ השתלת שיער ללא התחייבות!

האם CBD יכול לסייע לטחורים ופיסורה?

טחורים ופיסורה הן שתי מחלות שונות אשר מופיעות באזור פי הטבעת. מכיוון שהמחלות הללו מופיעות באזור דומה, ישנה נטייה לבלבל בין טחורים לבין פיסורה. אך

הלבנת שיניים – כל מה שרציתם לשאול

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שבה ישנה עלייה דרסטית בכמות המטופלים המעוניינים לבצע הלבנת שיניים. מדובר על תהליך שיכול להיות אפקטיבי ויעיל כל עוד מבצעים

מה חשוב לדעת על ציפוי קומפוזיט?

אם אתם רוצים לבצע ציפוי קומפוזיט, ככל הנראה מציפות אתכם לא מעט שאלות. אנו ננסה לעשות לכם סדר בכל השאלות, כך שתוכלו לעשות בחירה שמתאימה

כיצד בוחרים רופא שיניים מקצועי

רופאת שיניים טובה, איך בוחרים?

בעבר, הייתה לכל משפחה מרפאת שיניים קבועה אותה איש לא העלה בדעתו להחליף גם כאשר המשפחה לא קיבלה מענה מלא. כיום כאשר ישנה מודעות גבוהה