היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

כאבים בחיך העליון – מתי צריך להתחיל לדאוג?

כאבים בחיך העליוןכאבים שמופיעים בחלל הפה עם דגש על כאבים בחיך העליון דורשים אבחון. כאשר אנו סובלים מכאב שאינו מוסבר ואינו חולף במהרה – כדאי לגשת אל רופא שמתמחה בתחום. כך למשל, כאבים בחיך העליון עשויים להעיד על אפטות בפה, דלקות בחלל הפה וגם על גידולים סרטניים. בדיקה קצרה אצל רופא שיניים תסייע לכם לאבחן בזמן את הגורם לבעיה ולטפל בה. ם הטיפול הנכון הכאבים חולפים במהרה וסיבוכים נמנעים. פצעים בפה שאינם מטופלים כראוי עלולים לגרום לבעיות במערכת העיכול וגם להתפתחות של גידולים.

מדוע חשוב להתייחס ברצינות לכאבים בחיך העליון?

חלל הפה הוא פתח הכניסה המרכזי שמוביל אל פנים הגוף. כל מה שאנחנו מכניסים אל הפה מגיע לבסוף אל תוך גופנו. התפקיד החשוב של הפה מובן לכולנו ובכל זאת, רבים מאתנו אינם מקפידים לשמור על בריאת הפה והשיניים. מעטים מכירים בהשפעה של בריאות הפה והשיניים על המצב הבריאותי הכללי של האדם. רופא השיניים הוא זה שיודע לאבחן נכון בעיות שיניים וחניכיים. בדיקה שמתבצעת על ידי רופא שיניים מומחה מאפשרת גם בדיקה של הלשון, הריריות והחך העליון.

כיצד השיניים משפיעות על הבריאות הכללית?

מערכת השיניים היא זו שאחראית ללעוס את המזון שאנו אוכלים. במצב תקין המזון נלעס היטב בחלל הפה ומגיע אל הקיבה מוכן לעיכול. כאשר השיניים אינן מסוגלות ללעוס את המזון היטב, המזון אינו נספג כראוי בגוף. שיניים בריאות חיוניות גם למניעת ריחות לא נעימים והבטחת מראה אסתטי. דלקות בחניכיים ונזקי עששת יגרמו לנו להתבייש בחיוך שלנו ובאותן הדרגתי יביאו למצב של התבודדות וריחוק חברתי.

איך מונעים התפתחות של מחלות בפה?

על אף המודעות לחשיבות של אבחון מוקדם, רבים מאתנו מתעלמים מכאבים בחיך העליון ובאזורים נוספים בפה במשך תקופה ארוכה. ישנם מקרים רבים בהם מטופלים מגיעים אל רופא השיניים לאחר חודשים של כאבים לא מוסברים או פצעים בחלל הפה שאינם מחלימים במשך מספר שבועות. שמירה על היגיינה חיונית למניעת פצעים, כיבים, דלקות והתפתחות של גידולים סרטניים. שימו לב לשיניים שבורות או חדות שעלולות לפצוע את הלחיים והחך.

בשנים האחרונות, אבחונים מוקדמים וטיפולי מניעה הצליחו לצמצם את התמותה מסוגים רבים של סרטן. למרות זאת, דווקא במקרים של סרטן הפה אחוזי התמותה עודם גבוהים. שיעור ההישרדות למשך 5 שנים הוא פחות מ-50%. הגורם העיקרי לכך הוא אבחון מאוחר. במקרים בהם חלל הפה אינו נבדק באופן שוטף האבחון המוקדם אינו מתאפשר. המטופל בעצמו אינו מצליח להבחין בנגעים ולזהות את המחלה שמתפתחת ממש מתחת לאף.

2 כללים בסיסיים לטיפול נכון

צחצוח שיניים יומיומי הוא הבסיס להיגיינה נכונה של חלל הפה. עלינו להקפיד לצחצח את השיניים פעמיים ביום עם מברשת איכותית שמצליחה להסיר את כל שארי המזון והאבנית. חשוב להשתמש גם במשחת שיניים עם פלואוריד, מי פה וחוט דנטלי. אם אנכם בטוחים האם טכניקת הצחצוח שלכם אכן מסירה היטב את כל הלכלוך – כדאי לבקש הדרכה משיננית.

בדיקה תקופתית אצל רופא השיניים הכרחית אחת לחצי שנה. אל תפספסו את הבדיקה ואל תדחו אותה. כאשר רופא השיניים בודק היטב את חלל הפה הוא מצליח לאתר בשלב מוקדם סימנים לפעילות לא תקינה בחלל הפה. הרופא בודק את החניכיים, צדי הלשון, החך והצד הפנימי של הלחיים. אם אתם סבורים שהבדיקה שהרופא שלכם מבצע אינה יסודית מספיק – ייתכן והגיע הזמן להחליף רופא.

מתי צריך להתחיל לדאוג?

פצעים דלקתיים בחלל הפה מבריאים לרוב מאליהם ללא כל טיפול בתוך מספר ימים. דלקות חניכיים קלות חולפות גם כן ללא טיפול בתוך מספר ימים. מקרים של עששת מטופלים על ידי רופאי שיניים ללא קושי מיוחד. ממצא יהפוך בעייתי ומעורר דאגה כאשר הפצע או הדלקת אינם מחלימים. כאבים בחיך העליון שאינם חולפים לאחר מספר ימים ואינם מוסברים דורשים בדיקה של רופא שיניים ורופא משפחה. אל תתביישו לפנות אל רופא המשפחה עם בקשה לבדוק את חלל הפה שלכם ולאבחן את הוגרם לכאב. אבחון מוקדם יכול להציל חיים.

פצע שאינו מחלים בחיך העליון

אתם יודעים טוב מכולם מתי הפצע הופיע לראשונה והאם הוא מלווה בכאבים. יש לעדכן את הרופא המטפל במהרה בכל פצע שאינו מחלים בצורה תקינה. התייעצות ראשונית מתבצעת מול רופא שיניים או רופא משפחה. במידת הצורך תקבלו הפנייה מהירה אל רופא מומחה. כלל הרופאים מתייחסים ברצינות רבה לפצעים שאינם מחלימים במשך 10 ימים.

ברוב המקרים, כאבים בחיך העליון נובעים מדלקת שאפשר לטפל בה בקלות עם אנטיביוטיקה. במקרים בהם הרופא חושד שמדובר בגידול תקבלו הפנייה מהירה להמשך בירור וטיפול אצל רופא מומחה או בבית חולים. גילוי מוקדם מגדיל בצורה משמעותית את סיכויי ההחלמה. חשוב לאבחן ולבדוק היטב פצעים כמעט בלתי נראים שגורמים לכאבים.

איך מונעים התפתחות של נגעים ופצעים בפה?

חשוב לזכור שפצעים בפה מאפשרים חדירת חיידקים אל תוך הגוף. אם אתם ידועים כבעלי מערכת חיסונית חלשה עליכם להקפיד להגיע אל רופא השיניים לבדיקה אחת ל-4 חודשים. אחד הסימנים הראשונים למחלת סרטן הפה הוא פצע בפה שאינו מחלים. הבדיקה של חלל הפה היא בדיקה פשוטה ומהירה שאינה כרוכה בכאבים. מעשנים וצרכני אלכוהול נמצאים בקבוצת הסיכון להתפתחות של סרטן הפה, הם מתבקשים גם כן להגיע לבדיקה אחת ל-4 חודשים.