Site icon היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

למה עישון פוגע בבריאות הפה?

הידעתם שעישון, בין יתר השפעותיו המזיקות עלול להשפיע לרעה על בריאות הפה שלכם? כל ילד יודע שאכילת מתוק עלולה להוביל לעששת וחורים בשיניים. במיוחד סובלים משיניים חולות אנשים שאוכלים מתוק בשעות הערב, ולא מקפידים על צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי. אבל מסתבר שגם עישון משפיע בצורה מאוד דרמטית על בריאות הפה. למה זה קורה ומה כדאי לעשות – כל מה שבריא לדעת. 

מעשנים? החניכיים שלכם עומדות לסבול מזה 

אם לא מספיקה העובדה שסיגריות מעלות את הסיכון למחלות ריאה ומחלות לב, באים רופאי השיניים ומוסיפים עוד עובדות מפתיעות. אם אתם צריכים סיבה נוספת להחליט על גמילה מההרגל המזיק והצטרפות אל מכורים אנונימיים 12 הצעדים (כאן), קחו רגע והסתכלו בראי על החניכיים שלכם. פלאק, כך מסבירים רופאי שיניים, זו שכבת חיידקים שפוגעת מאוד בבריאות הפה. רובד זה של חיידקים עלול בשילוב עם דלקות בחניכיים לגרום לתהליך של היחלשות התשתית של השיניים. העצם באזור נחלשת ונספגת, השיניים נחלשות ועלולות להיות חשופות אף לנשירה. עישון מעלה בצורה מאוד גדולה את הסיכוי למחלות קשות בחניכיים. מעשנים קלים סובלים מפי שתיים יותר מחלות חניכיים. מעשנים כבדים סובלים יותר מפי חמש ושש ממחלות קשות בחניכיים. סימנים למחלת חניכיים ניכרים בדימום בחניכיים בזמן צחצוח, שינויי צבע ונפיחות בחניכיים ולעיתים גם בריח פה לא נעים. 

איך הסיגריות פוגעות בחניכיים שלנו 

מעשנים? הניקוטין, שהוא החומר הממכר בסיגריה, גורם להשפעות פיזיולוגיות שונות. אחת מהן היא התכווצות בכלי הדם. המשמעות היא שאצל מעשנים, אפילו כאשר ישנה מחלת חניכיים חמורה, לא יופיע הסימן הכי בולט לדלקת. הדימום לא יופיע וזו הסיבה לעיכוב האבחון של חומרת הבעיה. בזיהוי מוקדם של מחלה מסוג זה מגלים הרופאים כיצד ניזוקה העצם השומרת על שיניים יציבות ועד כמה הכיסים בחניכיים גורמים לנפיחות, דלקת ושינויים נוספים. 

בקרב מעשנים, מואצת הפגיעה בעצמות הלסת, החיוניות לבריאות השיניים. בנוסף, מערכת החיסון פועלת פחות טוב כנגד חיידקים בכלל וחיידקי הפה בפרט. בקרב מעשנים, תהליכי החלמה טבעיים שמסייעים לבריאות חניכיים נפגעים ורקמות החיבור החיוניות בבריאות הפה נפגעות. ואם זה לא מספיק, שימו לב לעוד כמה השפעות. למשל, מעשנים מגיבים בצורה מוחלשת לטיפולי שיניים משמרים ואפילו לניתוחי חניכיים. מעשנים סובלים מתוצאות פחות טובות גם בטיפולים מהותיים כגון השתלות שיניים. סיכוי גדול יותר שהשתלים לא יקלטו בצורה מיטבית ויש יותר סיכוי לדלקות באזור השתל. 

הבשורות הטובות – מה קורה כשמפסיקים לעשן 

הפסקת עישון או אפילו הפחתה משמעותית של עישון בזמן טיפולי שיניים מסוגים שונים משפרים באופן ניכר את הצלחת הטיפול. אז אם ידעתם שכדאי להפסיק לעשן על מנת לשפר את הכושר הגופני וכדי לשמור על בריאות הלב, יש תמריץ נוסף ודי משמעותי. פחות עישון מביא לכם שיניים יותר חזקות וחניכיים הרבה יותר בריאות. 

Exit mobile version