היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

מהו רסן לשיניים ומדוע הוא עדיין רלוונטי?

יישור שייניים הוא פעולה נדרשת מטעמים רפואיים ואסתטיים. רסן לשיניים הוא מכשיר חיצוני אותו מחברים אל שתי טבעות שמודבקות על השיניים האחוריות. התפקיד של הרסן הוא למשוך את השיניים אחורנית ולהשלים כך את הפעולה של מתקן יישור השיניים. הרסן מהווה חלק מטיפול אורתודנטי כאשר ישנם מקרים בהם השימוש ברסן מתחיל לפני התקנת הגשר, מקרים בהם השימוש ברסן מלווה את הטיפול כולו ומקרים בהם אין כל צורך ברסן ליישור השיניים. האורתודנט ימליץ על רסן לשיניים כאשר קיים ליקוי של סגר עקב חוסר מקום בשיניים הקדמיות או ליקוי של סגר עקב שיניים קדמיות בולטות.

מה זה רסן צווארי ומה זה רסן ראש?

קיימים היום 2 סוגים של רסן : רסן שמחובר לרצועה שמותקנת על הצוואר ורסן ראש שמחובר לכובע. את הסוג של הרסן הרופא קובע בהתאם למבנה של הפנים ומצב השיניים. רוב המטופלים מעדיפים את הרסן שמתקינים על הצוואר היות והוא נחשב נוח יותר. רופאי השיניים מודעים להעדפה הזו, מתחשבים בנוחות של המטופל ואכן ממליצים ברוב המקרים על רסן צוואר. שימוש ברסן ראש עולה על הפרק רק כאשר רסן צוואר אינו מסוגל לשפר את הליקויים ואף עתיד להביא להחמרה.

כמה זמן צריך להרכיב את הרסן?

ההנחיה של רופאי השיניים היא על הרכבת הרסן במשך 16 שעות ביממה למשך חצי שנה עד שנתיים. תקופת השימוש ברסן נקבעת עלאיך מתקינים רסן שיניים פנימי פי חומרת המצב ותגובת השיניים לטיפול. רגע לפני שאתם נבהלים כדאי שתדעו שאפשר וכדאי להרכיב את הרסן במהלך השינה. המטופלים ברובם אכן בוחרים להרכיב את הרסן החל משעות אחר הצהריים ועד הבוקר. לאחר תקופת הסתגלות קצרה תלמדו איך לישון בנוחות גם עם הרסן. נדירים הם המקרים בהם הטיפול דורש הרכבה של הרסן במהלך כל שעות היממה. אם אתם חוששים מהרסן תדעו שקיימות היום טכניקות טיפול חדשות (מכשיר פנדולום) שמסוגלות לקצר כמעט בחצי את משך הזמן בו תתבקשו להרכיב את הרסן.

מהו התפקיד של הרסן?

התפקיד של הרסן בטיפול האורתודנטי הוא בהפעלת הלחץ הדרוש להזזת השיניים למקום המבוקש או במניעת תזוזת שיניים. רופאי השיניים ממליצים על שימוש ברסן גם במקרים של מטופלים מבוגרים בכדי למנוע תזוזה של השיניים האחוריות קדימה לאחר עקירה. רסן לשיניים מצליח למנוע את שינוי המנשך בעקבות מחסור זמני בשן.

איך עובד רסן לשיניים?

כעת כאשר אנחנו כבר מבינים את התפקיד של הרסן נסביר כיצד הוא פועל. הרסן הוא מתקן אורתודנטי חיצוני אותו מתקינים מחוץ לפה ומחברים אל השן הטוחנת הראשונה. הרסן מפעיל לחץ חיצוני על השיניים במטרה להזיז שיניים בלסת העליונה ולעתים גם את הלסת עצמה. הרסן כולל קשת פנימית אותה מרכיבים בתוך הפה (מתחברת מסביב לטוחנת הראשונה), קשת פנים ורצועות עשויות מתכת שמחברות בין קשת הפנים לבין רצועות הצוואר.

האם השימוש ברסן מלווה בכאבים?

פרט לכאבים קלים  או תחושת אי נעימות שמופיעים במהלך תקופת ההסתגלות (הימים הראשונים בהם תרכיבו את הרסן), לא צפויים כל כאבים. ילדים צפויים לסבול מרגישות בשיניים במשך כ-5 ימים לאחר התקנת הרסן. כעבור שבוע מיום ההתקנה הרסן כבר הופך בלתי מורגש. במידה והכאבים נמשכים מעבר לשבוע כדאי לפנות אל רופא השיניים.

שימו לב, לא כדאי להסיר את הרסן בגלל כאבי ההסתגלות. הסרה של הרסן תתבצע רק כאשר קבלתם הנחיה מפורשת לכך מהרופא. אם תסירו את הרסן על דעת עצמכם בגלל כאבי ההסתגלות אתם תיאלצו לחזור להרכיב את הרסן ותתמודדו שוב עם אותם כאבי הסתגלות. כאשר השיניים מתחילות לנוע לכיוון המבוקש הרגישות חולפת וכך גם הכאבים. כדאי לעשות מאמץ להרכיב את הרסן במשך 16 שעות לפחות בכל יום ולקצר כך את תקופת הטיפול.

מתי צריך להרכיב רסן?

רסן לשיניים הוא לרוב השלב הראשון בטיפול יישור שיניים. בין אם בחרתם בשיטת גשר המתכת ובין אם בחרתם בשיטת טיפול חדישה יותר – ייתכן והרופא ימליץ גם על השלמת הטיפול עם רסן. הרסן נפוץ במיוחד במצבים של שיניים בולטות בלסת העליונה או התחתונה. צריך רסן כאשר נדרש תיקון של סגירת קשתיות השיניים.

מה זה רסן פנימי?

ישנם מקרים בהם ניתן לפתור את הבעיה עם רסן פנימי נסתר שמרכיבים בתוך חלל הפה. הרסן הפנימי אינו מהווה פגיעה אסתטית כך שישנם מטופלים שמעדיפים אותו. נציין שתקופת ההסתגלות צפויה להיות ארוכה יותר היות והרסן כולו נמצא בתוך הפה.

מה זה רסן הפוך ומתי אפשר להשתמש בו?

מטופלים שמגיעים אל האורתודנט עם בעיה של תת מנשך (חפיפה בעייתית בין השיניים הקדמיות העליונות לבין השיניים הקדמיות התחתונות), זקוקים ליישור שיניים שכולל משיכה של הלסת העליונה. מסכת הרסן במקרים אלו נקראת רסן הפוך היות והרסן ברובו נמצא מחוץ לפה. בעוד קשת הפנים דוחפת את הלסת התחתונה אחורה, הרסן ההפוך דוחף אותה קדימה.

מי מתכנן בעבור המטופל את הרסן?

רסן לשיניים הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול האורתודנטי. במידת הצורך תקבלו רסן מהאורתודנט בתחילת הטיפול. האורתודנט מזמין בעבור המטופל את הרסן במעבדת השיניים בהתאם למידה ותכנית הטיפול. נציין שישנם מקרים בהם מטופלים מבוגרים מקבלים רסן לאחר טיפול של עקירה ללא קשר ליישור שיניים או אורתודנטיה.

טיפים ודגשים שימושיים לשימוש נכון ברסן

1. הקפידו להרכיב את הרסן בהתאם להנחיה של הרופא (לא פחות מ-12 שעות ביום).
  2. כאשר מרכיבים את הרסן בשעות הלילה הוא הופך במהרה ללא מורגש. אם אתם נרתעים מהפגיעה האסתטית – הרכבת הרסן במהלך הלילה היא הפתרון.
  3. במהלך השימוש וגם כאשר הרסן אינו בשימוש יש לשמור עליו נקי.
  4. אל תרכיבו את הרסן במהלך פעילות ספורטיבית.
  5. הישמעו להנחיות של הרופא ופנו אליו להתייעצות בכל שאלה.