Site icon היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

מה צריך לדעת על עקירה כירורגית?

כולנו יודעים כמה חשוב לשמור על בריאות השיניים, אבל במרוצת השנים עם השחיקה בשן, פציעות, דלקות חניכיים, התפתחות לא תקינה, צצות ועולות בעיות שונות שמצריכות טיפול.
בעידן הדנטאלי המתקדם הודות לחדשנות טכנולוגית ומיומנות של מומחים, השתכללות פלאים טיפולי השיניים והתוצאות בהתאם. ניתן לסמוך היום על איכות בסטנדרטים הגבוהים ביותר אך עדיין חשוב מאוד לבצע סקר שוק בעקבות המטפלים המומחים וכן לקבל ייעוץ אודות הפרוצדורה בטרם מחליטים במי לבחור ואיזו פרוצדורה תוכל להתאים.

לדוגמא, יש מצבים בהם יעלה הצורך בביצוע עקירה כירורגית. הסרה של שן אחת או יותר מסיבות שונות והחלפתה במקרים שונים בתותבת.

מתי תישקל עקירה כירורגית?

הגורמים הנפוצים לביצוע עקירה כירורגית הם, בין היתר, היווצרותה של עששת שיוצרת ריקבון בשן ולא ניתן לטפל בה אלא באמצעות עקירה, כי הדלקת למעשה גורמת להתרופפות של השן בגלל היחלשותה של עצם הלסת.
פרוצדורה זו יכולה להיות מומלצת גם בנסיבות או בתנאים של בעיות מבניות דוגמת שיני בינה שלא צמחו בדרך תקינה ועשויות להפריע לתפקוד התקין של הפה, לאכילה ואפילו לדיבור עצמו, לדחוף את יתר השיניים או לשנות את מראה הלסת. כך שגם ברמה האסתטית תהיה בעיה וגם ברמה הפונקציונאלית.
מחלות חניכיים אף הן עשויות להוביל לאובדן של העצם התומכת בשיניים וכן להתפתחות של זיהומים למיניהם או פציעות ופגיעות שפגעו בשן – למשל, הובילו לשבירה או הזיקו לה. כמו כן, היווצרותן של שיניים צפופות שלא התפתחו בצורה תקינה.
לרוע המזל, לא תמיד מספיק לטפל בשיניים באמצעות אנטיביוטיקה או טיפולים ויש צורך לבצע עקירה. פרוצדורה זו אופיינית גם לשיני בינה שלא בקעו היטב או פשוט מפריעות לתפקוד התקין והיות ולכלוך ואוכל נלכדים באזור השן היא עשויה להוביל לדלקות חוזרות ולריקבון מתמשך.

יש לשים לב להבדלים בין עקירה פשוטה שאפשר לבצע בפשטות ובמהירות יחסית ובין עקירה כירורגית. עקירה כירורגית נחשבת להרבה יותר מסובכת ומורכבת מעקירה פשוטה והיא מתבצעת לרוב תחת הרדמה חלקית באמצעי הרדמה שונים דוגמת זריקת הרדמה או שימוש בגז צחוק. במקרים בהם יש חשש מצד הפציינט והתנאים מתאימים לכך, יש גם סיכוי לבצע את הפרוצדורה בהרדמה מלאה, לרוב כאלה שמשולבות עם פרוצדורות נוספות.

בכל מקרה, לאחר ביצוע אבחון והערכה של רופא שיניים כולל צילומי רנטגן של הפה על מנת להחליטו אם אכן לבצע את הפרוצדורה וכיצד.
העקירה עצמה מתבצעת באמצעות מכשור מתקדם המתאים לביצוע העקירה על מנת לשחרר ולהוציא את השן כולל ביצוע חתך ברקמת החניכיים שלמעשה מאפשר את הגישה הנוחה והיעילה ביותר לכיוון השן.
לעיתים תידרש פרוצדורה מורכבת יותר לביצוע החילוץ עצמו ולאחר מכן, יש לתפור את המקום או לסגור את החתך על מנת שבהמשך המקום יחלים ויתאחה.
לאחר ביצוע העקירה, יהיה צורך לרוב לטפל בכרית גזה נקייה לעצירת הדימום אם ישנו או לקיחת משככי כאבים להפחתת הכאב או טיפול בנפיחות באמצעות חבילות קרח.
יש להימנע לרוב מאכילה של אוכל מוצק ולהעדיף אכילה של אוכל נוזלי ושתייה דרך קשית ויש לתאם ביקור מעקב אצל הרופא לאחר מכן, זאת על מנת לוודא שהמקום החלים כולל שמירה על היגיינה, כדי לנקות היטב את המקום ולשמור עליו בריא. טיפול בשטיפת מי פה, שימוש בחוט דנטאלי וצחצוח האזור וכן שימוש בתכשירי ניקוי שונים כמו ווטר פיק לשטיפה עוצמתית ויסודית.

רופא השיניים יוכל במקרים שונים להמליץ בעקבות עקירה על תותבות דנטאליות מחומרים המדמים את השיניים הטבעיות על מנת ליהנות ממראה אסתטי אטרקטיבי ותפקוד יעיל בהמשך.

Exit mobile version