היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

מתי צריך שיניים תותבות זמניות ואיך מטפלים בהן?

רפואת השיניים המודרנית יודעת לתת מענה למקרים של מחסור בשיניים. הפתרונות שרופאי השיניים מציעים הם בחלקם זמניים ובחלקם קבועים. שיניים תותבות זמניות הן תוסף מלאכותי שפותר בעיה של מחסור בשיניים. התותבות מהוות תחליף ראוי למחסור של כמה שיניים וגם למצב בו אין בפה שיניים כלל. את השיניים התותבות מרכיבים במעבדות שיניים בהתאם למידה אחידה או למידות מדויקות. חומרי הגלם בהם המעבדה משתמשת איכותיים למטרת קבלת תותב עמיד, חזק ונוח לשימוש. אנו נסביר כאן מהן תותבות, מתי משתמשים בהן, איך מתקינים אותן, איך מתחזקים אותן והאם הטיפול כרוך בכאב.

ממה עשויות שיניים תותבות זמניות וקבועות?

מעבדת השיניים מייצרת את התותבות מחומר אקרילי מלאכותי חזק ויציב מאוד. החומר האקרילי נבחר בגלל היכולת שלו להוות תחליף ראוי לשן מקורית. מטופלים שיש להם תותבות זמניות מצליחים ללעוס ולדבר בצורה תקינה לחלוטין.

שיניים תותבות זמניות או קבועות – מה ההבדל?

התותבות הזמניות משמשות את המטופל לזמן קצוב של כמה חודשים בלבד. החלפה של התותבות מתוכננת מראש במסגרת של תכניתמה זה שיניים תותבות זמניות ולאילו מקרים הן מתאימות טיפול לשיקום הפה. שיניים תותבות זמניות מתאימות לשימוש בתקופת החלמה לאחר התקנת שתלים. שיניים תותבות קבועות הן תחליף קבוע לשיניים הקיימות כך שלא מתוכננת החלפה שלהן והשימוש אינו מוגבל בזמן. התותבות הקבועות הן בחלקן נשלפות ובחלקן לא ניתנות לשליפה.

החיסרון העיקרי של התותבות הזמניות הוא התאמה לא מדויקת. ברוב המקרים התותבות הזמניות מיוצרות מראש על פי מידות אחידות. היות ומדובר בפתרון זמני בלבד אין הצדקה לייצור בהתאמה אישי של תותבות במעבדה. ישנם מקרים בהם תותבות זמניות גורמות לגירויים, תחושת אי נוחות, קושי בלעיסה וריח רע מהפה. תותבות זמניות הן אופציה זולה להחלפה מהירה של כל סט השיניים או רק שיניים בודדות.

איך מנקים שיניים תותבות?

אם חשבתם שלא צריך לנקות שיניים תותבות – כדאי שתדעו שאת כל סוגי התותבות צריך לנקות ולתחזק. הזנחה של התותבות תגרום לפגיעה במראה שלהן ולריח לא נעים. הצטברות של חיידקים על התותבות תפגע בשיניים הבריאות שבפה (במידה ויש) ותגרום למחלות חניכיים. בכדי לשמור על תותבות נשלפות כדאי להסיר אותן במהלך הלילה. יש להקפיד לצחצח את התותבות בכל בוקר ובכל ערב. במהלך הזמן בו הן אינן נמצאות בתוך הפה נשרה אותן במים פושרים או בתמיסה מיוחדת – ברשת יש מגוון אביזרים לניקוי לתותבות. בכל צחצוח שיניים נקפיד לצחצח בעדינות גם את החניכיים. עלינו לתחזק שיניים תותבות זמניות וקבועות ממש כמו שיניים רגילות.

איך מתקינים שיניים תותבות?

הליך של התקנת תותבות מתבצע במרפאות שיניים שמתמחות בשיקום הפה. כדאי לבחור נכון במרפאות בהן תוכלו לבצע את הטיפול כולו מתחילתו ועד סופו. התקנה של תותבות מתחילה בתכנית מסודרת לשיקום הפה, מתן הסברים מפורטים למטופל תוך סקירה של אפשרויות טיפול נוספות והצגת ההמלצה של צוות המרפאה. את השיניים התותבות הזמניות הרופא מזמין בעבור כל מטופל על פי מידות קבועות. שיניים תותבות קבועות מוזמנות על פי מידה אישית. מעבדת השיניים מסוגלת להרכיב בעבור כל מטופל התקנים ותותבות על פי מידות מדויקות במטרה להשיג תחושה טבעית ומראה טבעי.

נציין שישנם מקרים בהם בעקבות מחלת חניכיים חמורה הרופא נאלץ לעקור שיניים למטרת התקנת התותב. לרוב, אלו הם מקרים של נסיגת חניכיים חמורה או חבלה חיצונית שגרמה לפגיעה קשה ובלתי הפיכה בחלל הפה.

בשביל מה צריך שיניים תותבות זמניות?

כל אדם זקוק לפה מלא שיניים בריאות לתפקוד יומיומי תקין (נגיסה, לעיסה, דיבור, חיוך). אדם צעיר או מבוגר שנאלץ להתמודד עם מצב של מחסור בשיניים חווה תחושות לא קלות. מהר מאוד מחסור בשיניים מביא לפגיעה בערך העצמי ובירידה בביטחון העצמי. לשמחתנו, רפואת השיניים המודרנית יודעת לתת מענה מלא לכל צורך בריאותי או אסתטי. קיימים היום פתרונות למטופלים שעברו עקירות מרובות או איבדו שיניים בעקבות מחלות חניכיים. הטכנולוגיה החדשה מהווה תחליף הולם וטבעי שמעניק מראה אסתטי של שיניים בריאות וטבעיות לחלוטין.

השיניים הזמניות נועדו לאפשר למטופל שנמצא במהלך טיפול ממושך לשיקום הפה לנגוס, ללעוס, לדבר ולחייך בצורה תקינה. רופאי השיניים נעזרים כיום באלמנטים כמו שיניים זמניות וכתרים זמניים על מנת שלא להותיר את המטופל ללא שן או שיניים אפילו לתקופה קצרה.

מהן תותבות חלקיות ומתי כדאי להשתמש בהן?

כאשר אין בפה שיניים בכלל הפתרון יהיה שיניים תותבות שלמות. במקרים בהם קיימות בפה עוד מספר שיניים בריאות הרופא ימליץ על שימור השיניים הטבעיות תוך התקנת של תותבות חלקיות. השיניים הטבעיות משמשות נקודות אחיזה לשיניים התותבות שמחוברות אליהן באמצעות תפסנים. התותבות החלקיות והמלאות נשלפות כך שאפשר וצריך להוציא אותן לטובת ניקוי יסודי.

האם הטיפול כרוך בכאבים?

התקנה של שיניים תותבות זמניות אינה כרוכה בכאב. ייתכן כי במהלך ההתקנה הראשונה תרגישו תחושת לחץ קלה או אי נוחות בשיניים. נדרשת תקופת הסתגלות קצרה  במהלכה תרגישו שיש לכם עצם זר בפה ותתקשו מעט בדיבור ולעיסה. תשמחו לשמוע שרוב המטופלים מצליחים להסתגל במהרה לתותבות וחוזרים לשגרה. מלבד דרישה להקפיד על היגיינה של התותב והחניכיים אין כל צורך בפעולות נוספות.

איך מרגישים עם שיניים תותבות?

במשך מספר ימים לאחר התקנת התותב הזמני כדאי לאכול בעיקר מזון רך. באופן הדרגתי ניתן יהיה לאכול גם מזון קשה וקשיח בהתאם להרגשה האישית. אם אנכם בטוחים האם כדאי לאכול מזון מסוים עם השיניים התותבות כדאי להתייעץ עם הרופא.

ייתכן ובתקופת ההסתגלות תרגישו שהתותבת מעט רופפת.  הלשון ושרירי הלחי יצטרכו להתרגל לעצם הזר החדש בפה. הרופא יוכל להשתמש בדבק רפואי על מנת למקם נכון את התותבות בפה ולהקל על ההסתגלות שלכם. כמות גדולה של רוק בפה, כאב קל ותחושת גירוי צפויים במהלך תקופת ההסתגלות. אם אתם חווים כאב שאינו משתפר לאחר מספר ימים כדאי לעדכן בכך את רופא השיניים בהקדם.

Exit mobile version