Site icon היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

נסיגת חניכיים: איך מתמודדים ולמה זה כל כך חשוב?

קרדיט תמונה: freepik

אחת הבעיות איתה מתמודדים לא מעט אנשים, צעירים ומבוגרים, גברים ונשים היא נסיגת חניכיים. בעיה זו גם יוצרת נזק אסתטי במראה השיניים והלסתות, אך גם יוצרת נזק במבנה השיניים ובפרט ביכולת להחזיק אותן.

במאמר זה אנחנו נסביר מעט על נסיגת חניכיים, מחלות חניכיים והשפעתן וכן כיצד ניתן לטפל בהן בצורה נכונה, בין היתר, האם מומלץ להתקין גשר בשיניים על מנת למנוע בעיה זו.

לפני שנתחיל להציג את כל מה שציינו, חשוב להבהיר תהליך נסיגת חניכיים יכול להתרחש לאורך זמן, בשביל לטפל בבעיה יש לפנות אל גורם מקצועי, קרי רופא שיניים עם התמחות ספציפית בתחום של חניכיים. הוא ידע לאבחן את הבעיה וכמובן גם לטפל בה בצורה אפקטיבית. ייתכן מאוד שהבעיה תדרוש טיפול מסיבי, אך אם תופסים את הבעיה בהתחלה אז אפשר להתגבר עליה תוך זמן קצר יחסית.

מה גורם לנסיגת חניכיים ומה ההשפעות שלה?

נסיגת חניכיים נגרמת כתוצאה ממחלה דלקתית, פריודונטיטיס, אשר מובילה להרס ברקמות אשר מחזיקות את השיניים. בין היתר מדובר על רקמות של עצמות וחניכיים. כתוצאה מכך, יש נסיגה של החניכיים, שורשי השיניים נחשפים, אפשר לראות מרווחים בין השיניים ובטווח זמן מאוחר יותר, אם לא מטפלים בבעיה כמו שצריך, אז עלולים להתמודד עם נשירת שיניים.

חשוב להבהיר, הנסיגה איננה מלווה בכאב, בוודאי לא בשלב הראשון. זו בעיה מאחר וברגע שאנשים לא מרגישים כאב, אז הם עלולים לדחות את הטיפול לשלב מאוחר יותר, אז כמובן הבעיה תהיה חמורה יותר, קשה יותר לטיפול, וזה יכאב הרבה יותר.

מלבד מחלות חניכיים, ישנן סיבות נוספות שעלולות לגרום לנסיגת חניכיים. למשל, צחצוח שיניים לא נכון (לכן מומלץ לברר עם שיניים או רופא שיניים, עם איזה מברשת כן נכון לצחצח), טיפול יישור שיניים רשלני, טראומה שנגרמת כתוצאה מחפץ זר (בפרט פירסינג בשפה), סגר לקוי של הלסתות אשר יוצר לחץ על החניכיים, תותבות לא מדויקות ולא מותאמות, שחזור דנטאלי, גירוי כימי מחומרים שונים (כולל חומרים שניתן למצוא בתרופות), אבנית, עישון.

איך אפשר לטפל בנסיגות חניכיים

כפי שציינו תחילה, בשביל לטפל בנסיגת חניכיים יש לפנות לרופא מומחה שיאבחן את הבעיה, ילמד ממה היא נובעת ואז יחליט כיצד לטפל בה.

אם הבעיה נובעת מצחצוח לא נכון, עישון, אבנית או אפילו גירוד של החניכיים, אז אפשר להדריך את המטופל כיצד להתמודד עם הבעיה בצורה נכונה. אם הבעיה נובעת מסיבות מבניות, אז יידרש טיפול הרבה יותר משמעותי, טיפול שיחייב אותנו לפנות זמן ולעבור תהליך הרבה יותר משמעותי. בין היתר, זה יכול להיות טיפול אורתודונטי כולל שימוש בגשר יאפשר תזוזה נכונה יותר של השיניים ותיקון הסגר, מה שיכול גם לטפל בבעיה וגם למנוע היווצרות של בעיות חניכיים בעתיד.

חשוב לזכור, טיפול מסוג זה, יכול לעזור לא רק בפתרון הבעיה אלא מעבר לכך, גם בשיפור המראה האסתטי של הלסתות והשיניים, זה יכול להביא לשיקום המצב הקיים ובכך למעשה יהיה ניתן להתמודד עם הבעיה בצורה הרבה יותר נכונה לטווח הארוך.

חשוב לציין, נסיגת חניכיים יכולה להיות דבר פשוט וקל, אם מאבחנים את הבעיה בשלב מוקדם ופותרים אותה בשלב זה. אך אם מושכים את הזמן ודוחים את האבחון והטיפול, אז הבעיה עלולה להיות הרבה יותר משמעותית, מה שכאמור יכול להקשות על הטיפול בהמשך ויכול גם להיות מאוד לא נעים מבחינה אסתטית וכן מבחינה תפקודית יומיומית, ולכן רצוי לטפל בבעיה בהקדם.

 

Exit mobile version