Site icon היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

נסיגת חניכיים – מה זה ואיך מטפלים בסיטואציה שכזו

קרדיט תמונה: freepik

מחלות חניכיים יכולות לייצר בעיות שונות, הן בחניכיים עצמן והן בשיניים ובלסתות באופן כללי. אחת התופעות הנפוצות במקרים של מחלות חניכיים, היא נסיגה שלהן. דבר שיכול לייצר בעיות שונות לתפקוד של חלל הפה.

צריך לציין כבר בהתחלה, נסיגת חניכיים איננה נובעת אך ורק ממחלת חניכיים, אלא גם מסיבות אחרות, למשל, צחצוח שיניים חזק מדי, טיפולי שיניים מסוימים ועוד. ולהבדיל, הרבה פעמים כשיש נסיגת חניכיים זה מוביל לכך שתהיה מחלת חניכיים. יחד עם זאת, מאוד סביר שהנסיגה תתרחש כתוצאה ממחלה במקום.

נסיגת חניכיים בעיקרון, היא מצב החניכיים נסוגים לאחור, ואז כל המנגנון שמחזיק את השיניים, בין אם זה החניכיים עצמן, ובין אם זה העצם עליה מותקנות השיניים והרצועות שמחברות את השיניים לעצם, נסוגים, נחלשים והם לא יכולים להחזיק את השיניים בצורה טבעית. לרוב זה קורה, כתוצאה ממחלת חניכיים שנובעת מהצטברות של חיידקים במקום, ואז נסיגת החניכיים, מהווה למעשה תגובה טבעית להצטברות הזאת.

לפני שנסביר מהו טיפול בנסיגת חניכיים, חשוב לומר, אנחנו יכולים להימנע מתופעה זו על ידי צחצוח שיניים נכון או על ידי תחזוקה נכונה של החניכיים ושמירה על ההיגיינה, אך מחקרים מלמדים שגם מי שמצחצח טוב, עלול להתמודד עם נסיגת חניכיים. לכן זה לא חד משמעי באופן מוחלט

מה הטיפול הנכון בנסיגת חניכיים?

בשביל לטפל בבעיה, צריך לדבר על נסיגת חניכיים תסמינים. ישנם מספר  תסמינים שהם מאוד נפוצים במקרה של נסיגת חניכיים וכל מי שחווה מקרה כזה או מכיר בני משפחה וחברים שחוו נסיגת חניכיים, בוודאי מכיר אותם.

בין היתר, מדובר על תסמינים כגון דימום, רגישות לקור וחום, חניכיים אדומות, נפיחויות, ריח רע מהפה, מראה שיניים גדולות (בגלל שהחניכיים נסוגו אז המראה של השיניים נראה גדול).

חשוב להדגיש, לא מדובר בסיטואציה שמתרחשת בין לילה. מדובר על תהליך מתמשך של הזנחה, שמוביל בסופו של דבר לתסמינים שתיארנו.

טיפול בנסיגת חניכיים נעשה אחרי אבחון מקצועי אצל רופא מומחה. הוא יחליט כיצד לבצע את תהליך הטיפול. בדרך כלל זה יכלול תהליך של ניקוי עמוק ויסודי בשורשי השיניים במטרה להסיר את האבנית שהצטברה במקום. במידת הצורך, רופא מומחה גם ימליץ על ניתוח שנעשה בהרדמה מקומית בשביל לנקות את כל המקום ואף להשתיל רקמות חדשות.

איך מונעים נסיגת שיניים מראש?

בשביל למנוע מצב של נסיגת שיניים, יש להשתמש בחוט דנאטלי, קיסמים וכן לצחצח שיניים באופן קבוע. מעבר לכך, יש לבצע בדיקות תקופתיות קבועות אצל רופא ולהקפיד כמובן על בריאות הפה והשיניים.

מדובר על סט פעולות רלוונטיות אשר אם מקפידים לבצע אותן על בסיס קבוע, בעקביות, אזי שאפשר להוריד את הסיכון לנסיגת חניכיים למינימום ולשמור עליהם שלמים ובריאים.