נפיחות אחרי טיפול שורש – מה צריך לעשות?

נפיחות אחרי טיפול שורשרפואת השיניים המודרנית הצליחה להפוך טיפולים מורכבים כמו טיפול שורש להליכים פשוטים ומהירים. אם אתם עתידים לעבור טיפול שורש – דעו שזה הרבה פחות נורא ממה שאתם חושבים. כאשר הרופא מקצועי, הקליניקה מצוידת במכשור חדיש ואתם רגועים – ההליך יסתיים במהרה ואתם תצליחו לחזור לחייך במהרה.

החשש מפני טיפולי שיניים עם דגש על טיפול שורש מובן לחלוטין. אך כל דחייה של הטיפול או הימנעות ממנו גורמת להחמרה במצב והופכת את הטיפול העתידי למורכב ויקר יותר. אל תדחו טיפולי שיניים שאפשר לבצע היום. חשוב להבהיר שטיפול שורש מתבצע תחת הרדמה מקומית כך שהמטופל אינו מרגיש כל כאב. ההתאוששות כרוכה בכאבים וצפויה נפיחות אחרי טיפול שורש במשך מספר ימים. הרופא המטפל ינחה אתכם כיצד להתכונן לטיפול ואין לנהוג לאחריו.

מהו טיפול שורש ומתי הוא נחוץ?

טיפול שורש הוא הליך רפואי שמתבצע במקרים בהם ישנה חדירת עששת אל רקמת מוך השן. הדרך היחידה בה אפשר לרפא זיהום עששת שחדר פנימה אל מוך השן היא טיפול שורש. המורכבות של הטיפול נקבעת בהתאם למספר התעלות הנגועות בעששת. כאשר ישנה חדירה למוך השן בכל 3 התעלות יהיה צורך בטיפול שורש מורכב. במהלך הטיפול הרופא נדרש לחדור לעומק התעלה על מנת להסיר את נגע העששת במלואו.

לרוב, הצורך בטיפול שורש מגיע לאחר הזנה של נזקי עששת. העששת היא מחלה זיהומית שנגרמת על ידי חיידקי שיניים. החיידקים מפרישים חומרים שמפרקים את השיניים שכבה אחר שכבה.  אם זיהום עששתי (חור בשן) אינו מטופל החיידקים ממשיכים לפרק את השן עד לחדירה אל מוך השן. לרוב, החדירה של העששת אל מוך השן מלווה בכאב עז שמביא את המטופל מיד אל מרפאת השיניים. שכבת מוך השן היא שכבה שמכילה עצבים וכלי דם כך שחדירת החיידקים אליה כרוכה בכאב רב. בהעדר טיפול הדלקת עלולה לחדור אל עצם הלסת.

באיזו הרדמה משתמש הרופא בעת טיפול שורש?

טיפולי שורש מתבצעים תחת הרדמה מקומית כך שהמטופל אינו מרגיש בכל כאב או אי נוחות. טכניקות טיפול חדישות מאפשרות שיכוך כאבים מלא, אתם לא תרגישו כלל גם את הזרקת חומר ההרדמה. במידה ובכל זאת מורגש כאב במהלך הטיפול יש לעדכן בכך את הרופא מיד.

כיצד מתכוננים לטיפול שורש?

מיד כאשר הרופא אבחן צורך בטיפול שורש עליכם לקבוע תור במרפאה בהקדם האפשרי. עד לרגע בו יבוצע הטיפול צפויים כאבים. הרופא ימליץ בהתאם לצורך על משככי כאבים. אין ליטול תרופות אנטיביוטיות ללא הנחייה מפורשת של הרופא והנפקת מרשם. לקראת הטיפול תתבקשו לבצע צילום אבחנתי ממוקד. הרופא זקוק לצילום על מנת לקבל תמונת מצב מדויקת של מידת הפגיעה בשן.

מה צפוי לאחר טיפול שורש?

יש לטיפולי שורש סיכויי הצלחה גבוהים וסיכויים נמוכים מאוד לסיבוכים. תגובה של נפיחות אחרי טיפול שורש או רגישות בשיניים נפוצה מאוד. הנפיחות והרגישות צפויות לחלוף בתוך מספר ימים. משככי כאבים שנמכרים ללא מרשם רופא מתאימים לטיפול בנפיחות ובכאבים. במקרים בהם נפיחות אחרי טיפול שורש אינה פוחתת לאחר מספר ימים ואף מתגברת – יש לעדכן בכך את הרופא המטפל באופן מידי.

סיבוכים אפשריים לאחר טיפול שורש

במעט מאוד מקרים נדירים מופיעה פגיעה עצבית בעצבים הסמוכים בלסת, בחך או בלשון. לרוב, הפגיעה העצבית חולפת ללא טיפול בתוך כמה ימים עד כמה שבועות. במידה ואתם חוששים שיש אצלכם פגיעה עצבית – פנו אל הרופא בהקדם.

כמו בכל הליך רפואי פולשני אחר, גם בטיפול שורש קיים סיכון להתפתחות של דלקת או זיהום. התגובה הדלקתית היא תוצאה של חדירת חיידקים אל הרקמות באזור שטופל או באיבר סמוך. נפיחות אחרי טיפול שורש שאינה נעלמת מעצמה ומלווה באדמומיות וכאבים היא סימן לדלקת. מיד כאשר הרופא מאבחן את הדלקת הוא מנחה על טיפול אנטיביוטי.

שבירה של פוצר (מחט קטנה שמיועדת לניקוי תעלת השורש) בתוך התעלה תיתכן במהלך הטיפול. הרופא מזהה מיד את הבעיה ופועל לשליפת הפוצר מהתעלה. במקרים בהם לא ניתן יהיה לשלוף את הפוצר הוא יהפוך לחלק מחומרי האיטום.

נפיחות אחרי טיפול שורש מופיעה לעתים גם בעקבות זליגה של חומרי חיטוי אל מחוץ לשורש השן. דליפה של חומרי החיטוי תגרום לעתים לנפיחות וכאבים שעתידים להיעלם בצורה הדרגתית בתוך מספר ימים.

הנחיות למטופל לאחר טיפול שורש

על מנת לאפשר לאזור להחלים במהרה, לצמצם את הכאב ולהפחית את הנפיחות, כדאי לאכול לאחר הטיפול רק מאכלים קרים שאינם דורשים לעיסה (יוגורט, גלידה). צחצוח שיניים מותר מיד לאחר הטיפול ללא הגבלה. מבחינת רפואית אין מניעה לבצע פעילות גופנית לאחר טיפול שורש, אך רוב המטופלים סובלים מכאבים ומעדיפים לנוח. במידה ונדרשות שתי פגישות להשלמת הטיפול ייתכן ותתבקשו להימנע מטיסות וצלילות בין הטיפולים.

ההרדמה המקומית תמשיך לשכך את הכאב באזור במשך כשעתיים ולאחר מכן ניתן להשתמש במשככי כאבים. תחושת הכאב צפויה ללוות אתכם במשך כשבוע כאשר בכל יום הכאב פוחת. אי נוחות צפויה בזמן לעיסה. בכל מצב בו השן נשברת יש לפנות מיד אל הקליניקה.

כאבים אחרי טיפול שורש

צפויים כאבים במשך מספר ימים לאחר הטיפול. במקרים בהם הכאבים עזים כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל ולפעול בהתאם להנחיות. עליכם לראות רופא בדחיפות במקרים בהם מופיעה נפיחות שמלווה באדמומיות, חום מקומי, חום גבוה והפרשות דלקתיות. בדיקת מעקב של רופא שיניים מומלצת לאחר כחצי שנה. הקפידו לעקוב אחר תגובות חריגות של הגוף לטיפול ואפשרו לעצמכם לנוח על מנת להחלים. אל תחששו לפנות אל הרופא המטפל בשאלות וחששות. בדרך הטובה ביותר למניעת טיפול שורש נוסף היא שמירה על היגיינת פה יומיומית והגעה לבדיקה שגרתית במרפאה אחת לשנה.

השאירו פרטים לייעוץ השתלת שיער ללא התחייבות!

האם CBD יכול לסייע לטחורים ופיסורה?

טחורים ופיסורה הן שתי מחלות שונות אשר מופיעות באזור פי הטבעת. מכיוון שהמחלות הללו מופיעות באזור דומה, ישנה נטייה לבלבל בין טחורים לבין פיסורה. אך

הלבנת שיניים – כל מה שרציתם לשאול

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שבה ישנה עלייה דרסטית בכמות המטופלים המעוניינים לבצע הלבנת שיניים. מדובר על תהליך שיכול להיות אפקטיבי ויעיל כל עוד מבצעים

מה חשוב לדעת על ציפוי קומפוזיט?

אם אתם רוצים לבצע ציפוי קומפוזיט, ככל הנראה מציפות אתכם לא מעט שאלות. אנו ננסה לעשות לכם סדר בכל השאלות, כך שתוכלו לעשות בחירה שמתאימה

כיצד בוחרים רופא שיניים מקצועי

רופאת שיניים טובה, איך בוחרים?

בעבר, הייתה לכל משפחה מרפאת שיניים קבועה אותה איש לא העלה בדעתו להחליף גם כאשר המשפחה לא קיבלה מענה מלא. כיום כאשר ישנה מודעות גבוהה