היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

תחושת לחץ בשיניים – מתי כדאי לפנות מיד לרופא?

 

תחושת לחץ בשיניים מתי לפנות לרוופאכאבי שיניים הם כאבים נפוצים מאוד. כל אדם צפוי לסבול מכאבי שיניים מספר פעמים במהלך חייו. הכאב בחלל הפה עשוי להיות קל, בינוני ועצמתי. על מנת לטפל בכאב עלינו לגשת אל רופא שיניים ולאבחן את הגורמים לבעיה. כאבי שיניים או תחושת לחץ בשיניים עלולים להופיע בעקבות חבלה, דלקת חניכיים, צמיחת שיני בינה, עששת, טיפול אורתודנטי, החלמה מטיפול שיניים שבוצע לאחרונה, מחלות חניכיים. בכדי לטפל נכון בשיניים ובאיברים הרגישים שבחלל הפה, עלינו לדעת לזהות מתי מדובר בכאב קל שחולף מעצמו ומתי מדובר בבעיה רפואית שדורשת אבחון וטיפול יסודי של רופא מומחה.

 

מדוע כואבות לנו השיניים?

החלק החיצוני של השן אינו רגיש לכאב, אך השכבות הפנימיות (המוך) מוקפות בעצבים וכלי דם. כאבי שיניים מופיעים לרוב כאשר ישנה פגיעה בשכבה פנימית של השן. כך למשל, כאב שיניים ניכר מורגש כאשר חיידקי עששת חודרים אל מוך השן. כאבים בחניכיים מעידים לעתים על מחלות חניכיים. כאב שמופיע בחיך העליון עשוי להעיד גם כן על מצב רפואי שדורש טיפול. תחושת לחץ בשיניים מופיעה בעקבות תזוזה של השיניים, טיפול שיניים לא מקצועי, טיפול אורתודנטי ובעיות בלסת. כל כאב שיניים ממושך או כאב לא מוסבר דורש אבחון מידי של רופא שיניים או רופא מומחה פה ולסת.

כאבי שיניים נובעים לרוב מ-3 סיבות : בקיעת שיניים, עששת, דלקות.

כאבים של בקיעת שיניים נפוצים במהלך שנת הילדות ומופיעים גם בגילאים מבוגרים יותר כאשר שיני הבינה בוקעות. ישנם מקרים בהם מופיעה תחושת לחץ בשיניים בעקבות דחיסה של השיניים הקיימות על ידי שן הבינה שמנסה לבקוע. במקרים רבים אין בחלל הפה מספיק מקום לבקיעה תקינה של שן הבינה כך שנוצר מצב בו מופעל לחץ על השיניים. כדאי לפנות במצב כזה אל רופא השיניים ולבצע עקירה בהתאם להמלצה.

 

כאב שיניים עם רגישות לחום וקור

אם כאב השיניים שלכם מופיע בעיקר כאשר אתם אוכלים או שותים מאכלים קרים, חמים ומתוקים – הגורם לכאב הוא ככל הנראה עששת. שמירה על היגיינה בחלל הפה, ביקורת שנתית אצל רופא שיניים וניקוי של שיננית אחת לחצי שנה יצליחו לפתור את הבעיה, להעלים את הכאב ולמנוע את חזרתו. במידה ולא תטפלו בהקדם בבעיה היא עלולה להחמיר למצב של דלקת עם חדירה לשורש השן. אותו חור בשן שיכולתם לפתור בסתימה פשוטה עתיד להפוך לטיפול שורש כואב ויקר. גורם נוסף לדלקות בחלל הפה הוא מחלות חניכיים.

 

גורמים נדירים לכאבי שיניים

אם כואבות לכם השיניים, סביר להניח שאתם סובלים מעששת קלה עד חמורה. ביקור מהיר אצל רופא השיניים יפתור את הבעיה. במעט מאוד מקרים נדירים הכאבים בשיניים יהיו תוצר של פריקת לסת, פגיעה בעצבי הפנים, גידולים, תפקוד לא תקין של שרירי הלעיסה ומחלות נוספות.

 

 

כאב שיניים חזק מופיע בזמן אכילה – מה לעשות?

המקור לכאב שמופיע במהלך אכילה עלול להיות ריקבון של השיניים, עששת, נסיגת חניכיים או סדק בשן. נדרשת בדיקת אבחון של רופא שיניים בתוספת צילומים. במידה ולא בקרתם בחודשים האחרונים במרפאת השיניים – כדאי למהר לקבוע תור.

 

תחושת לחץ בשיניים שמופיעה לאחר טיפול – מה כדאי לעשות?

בכל מקרה בו מופיעה תחושה לא רגילה לאחר טיפול שיניים יש לפנות מיד אל הרופא שביצע את הטיפול ולעדכן אותו. תחושת לחץ בשיניים עלולה להעיד על הרכבה לא מדויקת של כתר או שתל וגם על מצב של דלקת חניכיים חמורה שיוצרת נפיחות ומפעילה כך לחץ על השיניים. רגישות בשיניים לאחר טיפול היא מצב תקין לחלוטין ולרוב הרגישות אכן חולפת מעצמה ללא טיפול. כדאי לעקוב אחר התחושה בפה ולחזור אל הרופא בהתאם לצורך.

 

כאבים ולחצים חזקים עם נפיחות בחניכיים – מה עלי לעשות?

כל כאב ממושך או תחושת לחץ בשיניים כדאי לאבחן. סיבה אפשרית ללחצים, כאבים ונפיחות היא שן שנגועה בזיהום מוגלתי שגרם להתפתחות של דלקת. נפיחות בחניכיים תגרום לתחושת לחץ ואי נעימות. אם יחד עם תחושת הלחץ מופיעים גם אדמומיות ודימום בצחצוח השיניים – כדאי לפנות במהרה לרופא על מנת למנוע את החמרת המצב.

 

סימפטום של לחץ בלסת וכאבים – מה הבעיה?

כאבים ולחצים באזור של הלסת ובשיניים העליונות עלולים להיגרם מכאב בגולגולת שמקרין לאזור הפנים והשיניים. ייתכן מצב בו דלקת בסינוס של הלסת גורמת לכאבים. מצבים של חריקת שיניים ממושכת או נעילה מרובה של הלסתות יגרמו גם כן לכאבים ולחצים באזור הפה. הפתרון במקרה של כאב בגולגולת יהיה פנייה אל רופא המשפחה לאבחון. אם מדובר בחריקת שיניים ניתן לפתור את הבעיה עם סד לילה.

 

תחושת לחץ בשיניים לאחר טיפול אורתודנטי

יישור שיניים דורש הפעלת לחץ על השיניים על מנת לעורר תזוזה שלהן. תחושת לחץ מופיעה במהלך הטיפול לאחר מתיחת הגשר ולאחר מעבר לשימוש בגשר חדש (רלוונטי ליישור שיניים בשיטת הגשרים השקופים). תחושה של לחץ שמופיעה לאחר טיפול במרפאה היא תגובה טבעית של השיניים לפעולה שבוצעה. במהלך 48 שעות לאחר הטיפול צפויים כאבים קלים ותחושת לחץ.

 

לחץ בשיניים לאחר חבלה חיצונית

כל תזוזה קלה של השיניים בחניכיים עלולה לגרום לתחושת לחץ ולשבש את המערך כולו. השיניים תומכות זו בזו כך שכאשר אחת השיניים זזה ממקומה או נעקרת – הדבר משפיע על שאר השיניים. אם לאחר חבלה חיצונית באזור הפנים מופיעה תחושת לחץ כדאי לגשת אל רופא השיניים ולבדוק את הסיבה לכך. כל לחץ באזור החניכיים או השיניים שמופיע ללא הסבר דורש אבחון. הקדימו לפנות אל הרופא ותצליחו לאבחן בשלבים מוקדמים את הבעיה, לטפל בה נכון ולחסוך לעצמכם כאבים והוצאות כספיות מיותרות.

 

Exit mobile version