היחידה לבריאות השיניים ושיקום הפה

נפיחות אחרי טיפול שורש – מה צריך לעשות?

 

נפיחות אחרי טיפול שורשרפואת השיניים המודרנית הצליחה להפוך טיפולים מורכבים כמו טיפול שורש להליכים פשוטים ומהירים. אם אתם עתידים לעבור טיפול שורש – דעו שזה הרבה פחות נורא ממה שאתם חושבים. כאשר הרופא מקצועי, הקליניקה מצוידת במכשור חדיש ואתם רגועים – ההליך יסתיים במהרה ואתם תצליחו לחזור לחייך במהרה.

החשש מפני טיפולי שיניים עם דגש על טיפול שורש מובן לחלוטין. אך כל דחייה של הטיפול או הימנעות ממנו גורמת להחמרה במצב והופכת את הטיפול העתידי למורכב ויקר יותר. אל תדחו טיפולי שיניים שאפשר לבצע היום. חשוב להבהיר שטיפול שורש מתבצע תחת הרדמה מקומית כך שהמטופל אינו מרגיש כל כאב. ההתאוששות כרוכה בכאבים וצפויה נפיחות אחרי טיפול שורש במשך מספר ימים. הרופא המטפל ינחה אתכם כיצד להתכונן לטיפול ואין לנהוג לאחריו.

 

מהו טיפול שורש ומתי הוא נחוץ?

טיפול שורש הוא הליך רפואי שמתבצע במקרים בהם ישנה חדירת עששת אל רקמת מוך השן. הדרך היחידה בה אפשר לרפא זיהום עששת שחדר פנימה אל מוך השן היא טיפול שורש. המורכבות של הטיפול נקבעת בהתאם למספר התעלות הנגועות בעששת. כאשר ישנה חדירה למוך השן בכל 3 התעלות יהיה צורך בטיפול שורש מורכב. במהלך הטיפול הרופא נדרש לחדור לעומק התעלה על מנת להסיר את נגע העששת במלואו.

לרוב, הצורך בטיפול שורש מגיע לאחר הזנה של נזקי עששת. העששת היא מחלה זיהומית שנגרמת על ידי חיידקי שיניים. החיידקים מפרישים חומרים שמפרקים את השיניים שכבה אחר שכבה.  אם זיהום עששתי (חור בשן) אינו מטופל החיידקים ממשיכים לפרק את השן עד לחדירה אל מוך השן. לרוב, החדירה של העששת אל מוך השן מלווה בכאב עז שמביא את המטופל מיד אל מרפאת השיניים. שכבת מוך השן היא שכבה שמכילה עצבים וכלי דם כך שחדירת החיידקים אליה כרוכה בכאב רב. בהעדר טיפול הדלקת עלולה לחדור אל עצם הלסת.

 

באיזו הרדמה משתמש הרופא בעת טיפול שורש?

טיפולי שורש מתבצעים תחת הרדמה מקומית כך שהמטופל אינו מרגיש בכל כאב או אי נוחות. טכניקות טיפול חדישות מאפשרות שיכוך כאבים מלא, אתם לא תרגישו כלל גם את הזרקת חומר ההרדמה. במידה ובכל זאת מורגש כאב במהלך הטיפול יש לעדכן בכך את הרופא מיד.

 

כיצד מתכוננים לטיפול שורש?

מיד כאשר הרופא אבחן צורך בטיפול שורש עליכם לקבוע תור במרפאה בהקדם האפשרי. עד לרגע בו יבוצע הטיפול צפויים כאבים. הרופא ימליץ בהתאם לצורך על משככי כאבים. אין ליטול תרופות אנטיביוטיות ללא הנחייה מפורשת של הרופא והנפקת מרשם. לקראת הטיפול תתבקשו לבצע צילום אבחנתי ממוקד. הרופא זקוק לצילום על מנת לקבל תמונת מצב מדויקת של מידת הפגיעה בשן.

 

מה צפוי לאחר טיפול שורש?

יש לטיפולי שורש סיכויי הצלחה גבוהים וסיכויים נמוכים מאוד לסיבוכים. תגובה של נפיחות אחרי טיפול שורש או רגישות בשיניים נפוצה מאוד. הנפיחות והרגישות צפויות לחלוף בתוך מספר ימים. משככי כאבים שנמכרים ללא מרשם רופא מתאימים לטיפול בנפיחות ובכאבים. במקרים בהם נפיחות אחרי טיפול שורש אינה פוחתת לאחר מספר ימים ואף מתגברת – יש לעדכן בכך את הרופא המטפל באופן מידי.

 

 

סיבוכים אפשריים לאחר טיפול שורש

במעט מאוד מקרים נדירים מופיעה פגיעה עצבית בעצבים הסמוכים בלסת, בחך או בלשון. לרוב, הפגיעה העצבית חולפת ללא טיפול בתוך כמה ימים עד כמה שבועות. במידה ואתם חוששים שיש אצלכם פגיעה עצבית – פנו אל הרופא בהקדם.

כמו בכל הליך רפואי פולשני אחר, גם בטיפול שורש קיים סיכון להתפתחות של דלקת או זיהום. התגובה הדלקתית היא תוצאה של חדירת חיידקים אל הרקמות באזור שטופל או באיבר סמוך. נפיחות אחרי טיפול שורש שאינה נעלמת מעצמה ומלווה באדמומיות וכאבים היא סימן לדלקת. מיד כאשר הרופא מאבחן את הדלקת הוא מנחה על טיפול אנטיביוטי.

שבירה של פוצר (מחט קטנה שמיועדת לניקוי תעלת השורש) בתוך התעלה תיתכן במהלך הטיפול. הרופא מזהה מיד את הבעיה ופועל לשליפת הפוצר מהתעלה. במקרים בהם לא ניתן יהיה לשלוף את הפוצר הוא יהפוך לחלק מחומרי האיטום.

נפיחות אחרי טיפול שורש מופיעה לעתים גם בעקבות זליגה של חומרי חיטוי אל מחוץ לשורש השן. דליפה של חומרי החיטוי תגרום לעתים לנפיחות וכאבים שעתידים להיעלם בצורה הדרגתית בתוך מספר ימים.

 

הנחיות למטופל לאחר טיפול שורש

על מנת לאפשר לאזור להחלים במהרה, לצמצם את הכאב ולהפחית את הנפיחות, כדאי לאכול לאחר הטיפול רק מאכלים קרים שאינם דורשים לעיסה (יוגורט, גלידה). צחצוח שיניים מותר מיד לאחר הטיפול ללא הגבלה. מבחינת רפואית אין מניעה לבצע פעילות גופנית לאחר טיפול שורש, אך רוב המטופלים סובלים מכאבים ומעדיפים לנוח. במידה ונדרשות שתי פגישות להשלמת הטיפול ייתכן ותתבקשו להימנע מטיסות וצלילות בין הטיפולים.

ההרדמה המקומית תמשיך לשכך את הכאב באזור במשך כשעתיים ולאחר מכן ניתן להשתמש במשככי כאבים. תחושת הכאב צפויה ללוות אתכם במשך כשבוע כאשר בכל יום הכאב פוחת. אי נוחות צפויה בזמן לעיסה. בכל מצב בו השן נשברת יש לפנות מיד אל הקליניקה.

 

כאבים אחרי טיפול שורש

צפויים כאבים במשך מספר ימים לאחר הטיפול. במקרים בהם הכאבים עזים כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל ולפעול בהתאם להנחיות. עליכם לראות רופא בדחיפות במקרים בהם מופיעה נפיחות שמלווה באדמומיות, חום מקומי, חום גבוה והפרשות דלקתיות. בדיקת מעקב של רופא שיניים מומלצת לאחר כחצי שנה. הקפידו לעקוב אחר תגובות חריגות של הגוף לטיפול ואפשרו לעצמכם לנוח על מנת להחלים. אל תחששו לפנות אל הרופא המטפל בשאלות וחששות. בדרך הטובה ביותר למניעת טיפול שורש נוסף היא שמירה על היגיינת פה יומיומית והגעה לבדיקה שגרתית במרפאה אחת לשנה.

 

טיפולי שורש הם הליך שנחשב פולשני. ההליך נדרש כאשר ישנה חדירה של עששת אל מוך השן (אזור השורש) כך שהרופא נאלץ לבצע ניקוי פנימי ועמוק שכולל ברוב המקרים קידוח משמעותי. הטיפול מתבצע תחת הרדמה מקומית כך שסביר להניח שלא תרגישו דבר. אך מספר שעות לאחר טיפול שורש כאבים צפויים להופיע. כאשר ההשפעה של חומרי ההרדמה מתפוגגת – הכאב ניכר. ישנם מטופלים שמדווחים על כאב קל ונסבל בעוד אחרים סובלים מכאבים חזקים שמצריכים שימוש במשככי כאבים.

 

איך מתכוננים נכון לכאב שמופיע אחרי טיפול שורש?

רופא השיניים הוא הגורם המקצועי שמחויב לתת לכם מענה מלא והנחיות מה לעשות כאשר מופיעים לאחר טיפול שורש כאבים חזקים. כדאי לבקש מהרופא הוראות טיפול למקרה של כאבים חזקים. בקשו מהרופא המלצה על משככי כאבים שיודעים כאפקטיביים לשיכוך כאב שיניים. אם משתמשים מעת לעת במשככי כאבים, אתם בוודאי יודעים כבר לזהות את משכך הכאבים היעיל ביותר בעבורכם.

לקראת מועד הטיפול כדאי לרכוש משככי כאבים, להכין מזון קל שאינו דורש לעיסה ולפנות לעצמכם זמן למנוחה והחלמה. במידה ומופיע כאב חריג או כאב ממושך שאינו מגיב למשככי כאבים רגילים – כדאי לייצור קשר מיד עם הרופא. בקשו מהרופא מספר טלפון ליצירת קשר 24 שעות במקרה חירום. יש לפנות אל הקליניקה גם במקרים של נפיחות ממושכת, אדמומיות, תחושת חום באזור שטופל, הפרשה דלקתית או כל סימן אחר שמעיד על החלמה לא תקינה של האזור.

 

מהו טיפול שורש?

על מנת להגיע מוכנים אל הטיפול ולהבין מדוע מופיעים כאבים אחרי טיפול שורש, כדאי להבין תחילה מהו טיפול שורש ומדוע מבצעים אותו. טיפולי שורש מתבצעים על ידי רופאי שיניים במטרה לרפא שן שנפגעה קשות מחיידקי העששת. החיידקים חודרים בהדרגת אל השכבות הפנימיות של השן וגורמים כך לנזק בלתי הפיך. כאשר החיידקים חודרים אל מוך השן (אזור עם כלי דם ועצבים) הכאב ניכר והמטופל לא יכול עוד להתעלם מהבעיה.

הדרך היחידה בה ניתן לטפל בשן בה ישנה חדירת עששת אל מוך השן היא טיפול שורש. יש לבצע ניקוי יסודי ועמוק על מנת למנוע התפתחות של דלקת ונזק בלתי הפיך לרקמת העצם. הטיפול דורש פתיחה של השן לניקוי העששת מתעלות השן. כאשר הרופא מסיים לנקות היטב את התעלות הוא ממלא אותן בחומר מילוי מיוחד.

סימנים שמעידים על צורך בטיפול שורש

  1. כאבים חזקים
  2. נפיחות באזור הפנים או הצוואר
  3. חור ניכר בשן
  4. נפיחות בחניכיים
  5. רגישות של השן לחום או קור

 

 

 

האם טיפול שורש כואב?

כיום כאשר רופאי השיניים משתמשים בחומרי הרדמה איכותיים, כל טיפולי השיניים מתבצעים ללא כל כאב. נהוג לבצע טיפולי שורש תחת הרדמה מקומית אך ישנם מקרים בהם ההליך מתבצע גם תחת הרדמה כללית או ללא כל הרדמה. אפשר יהיה לבצע טיפול שורש ללא הרדמה כאשר העצבים באזור של השן כבר הרוסים כך שאין תחושה באזור.

 

כיצד מתכוננים לטיפול שורש?

כמטופלים אתם נדרשים בעיקר להגיע אל מרפאת השיניים. הרופא ינחה אתכם לבצע צילומי רנטגן לשיניים בהתאם לצורך. ישנם מקרים בהם הטיפול דורש צילום פנורמי או צילום CT. הצילומים נדרשים על מנת לקבל תמונה מדויקת ככל האפשר של היקף חדירת העששת והנזק שנגרם. אם אתם בריאים באופן כללי (אין לכם מחלות רקע), לא צפויות הכנות נוספות. במידה ואתם ידועים כבעלי סיכון להתפתחות של דלקת במסתמי הלב (אנדוקרדיטיס), יש לידע בכך את הרופא בכדי לקבל מנה של אנטיביוטיקה. מטופלים עם רקע של בעיות קרישת דם מתבקשים גם כן לעדכן את הרופא ולבצע בהתאם בדיקת תפקודי קרישה.

 

כמה זמן אתבקש לשהות בקליניקה לאחר טיפול שורש?

טיפול שורש פשוט מתבצע לרוב בפגישה אחת שדורשת שהייה בת שעה אחת בקליניקה (כולל המתנה קצרה). במקרים בהם מדובר בטיפול שורש מורכב ייתכן ויהיה צורך בכמה פגישות טיפול. במידה ויש באזור דלקת פעילה ייתכן ויהיה צורך לרפא את הדלקת לפני תחילת הטיפול. נדגיש שהטיפול מתבצע בתנאים סטריליים בעוד המטופל מקבל מענה מלא לכל השאלות ויחס אוהד מצוות הקליניקה.

 

סיכונים בטיפול שורש

כמו בכל הליך כירורגי אחר, גם טיפולי שורש חושפים אותנו להתפתחות של זיהומים. לרוב, מדובר יהיה בזיהום שטחי ומקומי אך ישנם מקרים נדירים בהם עלול להתפתח זיהום משמעותי שחודר אל זרם הדם ומגיע גם אל מסתמי הלב. נדירים המקרים בהם הרופא נדרש לפתוח מחדש את האזור ולהסיר פסולת חיידקית.

סיכון נוסף שמלווה אל טיפולי שורש הוא דימום. במשך 24 שעות לאחר הטיפול הדימום הוא תגובה טבעית של הגוף. אך כאשר מופיע דימום לאחר מספר שבועות/ חודשים או דימום ממושך – מתעורר חשש לסיבוך. הדימום נוצר בעקבות כלי דם קטן שנפתח ומדמם.

חשוב להכיר גם את הסיכונים שמתלווים לשימוש בחומרי הרדמה. קיימים מקרים נדירים בהם המטופל מגיב ברגישות יתר לחומרי ההרדמה. התגובה האלרגיה עשויה להתבטא במקרים חריגים בשוק אנפילקטי.

 

מה צריך לעשות אחרי טיפול שורש?

עם סיום הטיפול המטופל מורשה לעזוב את הקליניקה. אין צורך להישאר בהשגחה רפואית. במשך כשעתיים לאחר הטיפול חומרי ההרדמה עדיין פועלים כך שלא יורגש כל כאב ויש להימנע מאכילה ושתייה. לאחר שמתפוגגת ההשפעה של חומרי ההרדמה צפויים כאבים. הכאב ניכר בעיקר במהלך 24 השעות שלאחר הטיפול, אפשר וכדאי להשתמש במשככי כאבים בהתאם לצורך. נפיחות לאחר טיפול שורש באזור שטופל צפויה גם כן במשך מספר ימים. חשוב לזכור שהכאב עתיד להיעלם כלא היה בעוד מספר ימים.

 

מתי לפנות אל הרופא?

בכל טיפול שורש כאבים צפויים להופיע כחלק מתהליך ההחלמה הטבעי של האזור. פנייה אל הרופא נדרשת בכל מקרה בו מופיעים סימנים של דלקת או זיהום באזור. במידה ואתם מרגישים שהאזור רגיש מאוד או כאב בצורה בלתי רגילה – כדאי לייצור קשר עם הרופא להתייעצות.

 

 

 

Exit mobile version